تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۱۲ به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۰۸ کاهش یابد و چنانچه این سطح حمایت نیز شکسته شود برای هفته آینده منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۵ خواهد شد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح حمایت ۱۳۰۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶ تشکیل شده است و دو مرتبه قیمت اونس طلا برای شکست به این سطح حمله کرده است اما در هر مرتبه ناموفق بوده است اما پیش بینی می شود این بار در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۱۲ موفق به شکست آن شود.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۰۸ با قدرت شکسته شود برای هفته آتی زمینه را برای فرود به سطح ۱۲۷۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) فراهم می آورد با این حال تارگت واقع بینانه بر روی سطح ۱۲۸۵ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۱۲۳۵ به ۱۳۶۶ قرار دارد.

لازم به ذکر است در صورت شروع حرکت افزایشی اگر امروز یا هفته آینده سطح مقاومت ۱۳۳۰ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود باید در سناریوی کاهشی به سطح حمایت ۱۳۰۸ تجدید نظر کرد زیرا این حرکت می تواند باعث تقویت قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۴۹ شود که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی طلا بدلیل تنش ها و ریسک های سیاسی موجود در بازار و انتظار سرمایه گذاران برای افزایش احتمالی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده همچنان بین منطقه خنثی و رنج ۱۳۱۲ و ۱۳۳۰ در نوسان است و ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به جز ین ژاپن تقویت شده است. جلسه بانک مرکزی آمریکا روزهای ۲۰ و ۲۱ مارس آغاز می شود، انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا برای اولین بار در سال جاری میلادی نرخ بهره را افزایش دهد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد و همانطور که دیروز گفته شد با وجود ریسک های مختلف در بازار از جمله نگرانی ها از وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین ، تنش های سیاسی بین انگلیس و روسیه و رسوایی سیاسی در ژاپن و همچنین تغییرات سریع در پست مقامات دولتی آمریکا اما قیمت جهانی اونس طلا هنوز نتوانسته خود را به بالای سطح مقاومت ۱۳۳۰ برساند.

از سوی دیگر مسائل اقتصاد آمریکا حکایت از ادامه سیکل افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری دارد و این مساله موجب بالاتر ارزش دلار آمریکا در بازارها و به تبع کاهش قیمت جهانی طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۰ می‌شود.

به عبارتی نیرویی که اونس طلا را از سطح ۱۳۶۶ ضعیف کرده همچنان پابرجا است و احتمال ادامه آن به سوی سطح ۱۳۰۸ و پایین تر بسیار است مگر آنکه از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در بالا اشاره شد سطح مقاومت ۱۳۳۰ با قدرت شکسته شود. در حال حاضر بیش از یک هفته است که قیمت جهانی طلا در نوار باریکی بین سطوح ۱۳۱۲ و ۱۳۳۰ حرکت می کند و به عبارتی تنها ۱۸ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند.

یک هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم. اخبار اقتصادی هفته آینده مخصوصا جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) چاشنی خوبی برای این حرکت خواهد بود. امروز از اقتصاد آمریکا نیز خبر هایی داریم که البته با توجه به اهمیت بالای اخبار هفته آینده به نظر می رسد امروز استثنائا محرک اصلی بازار نباشند. تولیدات صنعتی، شاخص شروع خانه سازی و مجوز ساختمان سازی و شاخص مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان اخبار امروز ایالات متحده می باشند.

ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن نوروز، به اطلاع می رسانیم که هفته آینده را در تعطیلات بسر خواهیم برد و بعد از آن مجدداً تحلیلهای روزانه بازار را بروز رسانی خواهیم کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا