تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی در بین سطوح ۶۰٫۴۳ و ۶۱٫۸۸ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشخص گردد.

براساس آن چیزی که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۵۸٫۰۷ به ۶۴٫۲۴ تشکیل شده است که مشاهده می فرمائید.

امروز در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۱٫۸۸ شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۶۲٫۷۸ می شود و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۶۰٫۴۳ منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۵۹٫۵۳ می شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

با این حال باید توجه داشت از آنجایی که نوسانات اخیر قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۶۰٫۱۳ (پایین ترین سطح ۲ مارس ۲۰۱۸) به این سو در یک الگوی گوه یا کنج کاهشی (Falling Wedge) شکل گرفته است گرایش و تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا و شکسته شدن سطح حمایت ۶۰٫۴۳ را نشان می دهد و این بیشتر شبیه به یک الگوی کاهشی ادامه دهنده است زیرا همانطور که دیروز گفته شد این الگو بعد از روند نزولی ظاهر شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این الگو از پنج موج کوچک شکل گرفته است که خط روند بالایی آن به عنوان مقاومت قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی سطح ۶۱٫۵۰ عمل کرده است که انتظار داریم در حوالی این سطح موج پنجم یعنی موج e پایان یابد و بعد از آن محتمل ترین سناریوی موجود از سرگیری روند نزولی آغاز شده از سطح ۶۴٫۲۴ می باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح خنثی و رنج ۶۴٫۳۳ و ۶۵٫۷۸ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت آن در چارت پایین مشخص گردد که قبلا نیز بدان اشاره کردیم.

همانطور که در چارت پایین نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی احتمالی (c) از سطح ۶۳٫۴۳ تشکیل شده اند که مشاهده می فرمائید.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۴٫۳۳ با قدرت شکسته شود با تایید الگوی گوه یا کنج نزولی (bearish wedge) نه تنها فروشندگان را با حد تارگت ۶۳٫۴۳ وارد بازار خواهد کرد بلکه تاییدی در جهت استمرار روند نزولی از سطح ۶۷٫۹۰ به ۶۱٫۷۶ (پایین ترین سطح ۱۳ فوریه ۲۰۱۸) می باشد. همانطور که دیروز گفته شد برای امروز کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۶۴٫۰۶ (پایین ترین سطح ۱۴ مارس ۲۰۱۸) شکست سطح حمایت ۶۴٫۳۳ را بیشتر تایید خواهد کرد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکست سطح مقاومت ۶۵٫۷۸ موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطوح ۶۶٫۵۰ و ۶۷٫۲۲ خواهد شد. بررسی چارت روزانه تمایلات کاهشی را نشان می دهد زیرا قیمت نفت برنت دریای شمال دو مرتبه در تثبیت بالای سطح مقاومت ۶۵٫۳۴ ناموفق بوده است.

به باور ما این درجا زدن قیمت در نزدیکی سطح مقاومت ۶۵٫۳۴ دلار در هر بشکه و بالای خط روند افزایشی رسم شده بزودی پایان می یابد و بعد از آن باید منتظر حرکات شارپی قیمت نفت برنت دریای شمال باشیم. در هر صورت امروز بهتر است منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت قیمت نفت برنت دریای شمال مشخص شود شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن