تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۵۰ به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۶۶ افزایش یابد و چنانچه این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب تقویت بیشتر قیمت خواهد شد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح مقاومت ۱۳۴۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی از روند صعودی ۱۱۲۲ به ۱۳۶۶ تشکیل شده است و هفته گذشته چند مرتبه قیمت اونس طلا برای شکست به این سطح حمله کرده است اما در هر مرتبه ناموفق بوده است اما پیش بینی می شود این بار موفق به شکست آن شود.

برای امروز هدف افزایش قیمت به نرخهای بالای ۱۳۵۰ خواهد بود که می توان به ترتیب به سطوح ۱۳۶۱ (بالاترین سطح ۱۶ فوریه ۲۰۱۸) و ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) اشاره کرد. افزایش قیمت به بالای نرخ ۱۳۵۰ راه را برای تقویت بیشتر هموار خواهد ساخت. سطح حمایت فعلی در محدوده نرخهای ۱۳۴۳ و ۱۳۴۰ قرار دارد.

یکی از مهمترین وظایف یک معامله گر تشخیص نقطه دید (focus) بازار است. به عبارتی تشخیص اینکه چه خبر یا واقعه ای از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر اخبار برخوردار است. اهمیت شاخصهای اقتصادی ، سخرانیها و بطور کل اخبار اقتصادی و سیاسی در زمانهای مختلف یکسان نیستند و رتبه بندی خشک این شاخصها چندان مفید فایده نیست.

گاهی یک سخرانی یا جلسه را بازار بسادگی نادیده می گیرد حال آنکه ماه بعد ممکن است همان جلسه بازار را دچار شوک مهیبی کند. این مسئله از آنجا مشخص می شود که معامله گر جهت نگاه بازار را درک کند که معمولا کاریست نه چندان ساده.

در پی اعلام آمریکا برای وضع تعرفه بر واردات بیش از ۶۰ میلیارد کالای چینی، مقامهای پکن نسبت به تغییر رویکرد آمریکا در این باره ابراز امیدواری کردند و براساس آخرین اخبار منتشره شده این دو کشور در حال مذاکره و رایزنی در این باره هستند که این خبر امروز کمی به بهبود جریان ریسک پذیری و جبران نزول شاخصهای سهام بین الملل کمک کرده است اما قیمت جهانی اونس طلا در حال حاضر امروز تا بدین جای کار بیشتر از سطح ۱۳۴۳ نتوانسته اصلاح کند و هم اکنون دوباره در تلاش برای شکست سطح مقاومت ۱۳۵۰ است.

هفته پیش عمده شاخص های بازار سهام آمریکا در واکنش به آغاز جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین و امضای سندی برای اعمال محدودیت سرمایه گذاری و تعرفه های جدید واردات علیه این کشور، سقوط شدیدی را تجربه کردند. این مساله موجب تشدید نگرانی ها نسبت به خطر وقوع جنگ تجاری و تقویت قیمت جهانی اونس طلا شده است. قیمت جهانی طلا به خاطر نگرانی ها از جنگ تجاری بین آمریکا و چین به بالاترین نرخهای ۵ هفته اخیر افزایش یافته است و ارزش ین ژاپن نیز به بالاترین نرخهای ۱۶ ماهه گذشته صعود کرده است و این همان جهت نگاه بازار در این روزها است.

ترامپ قصد دارد تعرفه های وارداتی با ارزش تا ۶۰ میلیارد دلار برکالاهای چینی وضع کند و از سوی دیگر پس از اعلام تعرفه ها توسط ترامپ،  چین نیز اعلام کرده است که قصد دارد با مجموعه ای از تعرفه های پیشنهادی خود به ارزش ۳ میلیارد دلار که شامل تعرفه های مواد غذایی و آلومینیوم بازیافتی می شود اقدام آمریکا را تلافی کند.

تهدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین و وضع تعرفه‌ های سنگین آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم و وحشت از به راه افتادن جنگ تجاری در جهان باعث شد تا بازارهای سهام بین الملل در معاملات هفته گذشته به طور گسترده ‌ای سقوط کنند، در حالی‌ که سرمایه‌های امن مثل طلا، ین و اوراق قرضه دولتی رشد کنند. به باور ما نگرانی‌های مربوط به کاهش ارزش دلار آمریکا پس از تصمیم ترامپ در اعمال تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد و به راه افتادن جنگ تجاری موجب خواهد شد تا قیمت جهانی طلا در روزهای آینده نیز افزایش یابد.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز به ۸۵۰٫۵۴۳ تن افزایش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد و همانطور که در بالا اشاره شد طلا در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۵۰ در مسیر تقویت بیشتر قرار خواهد گرفت. در تقویم اقتصادی روز آمریکا هم خبری دیده نمی شود و از این رو، عمده توجه بازارها به سایه جنگ تجاری بین آمریکا و چین است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا