تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ از سطح مقاومت ۱۳۸۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۵۱ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در چارت پایین به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۸۰ و ۱۴۵۱ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش به سطح ۱۴۵۱ در این مدت برخوردار است.

در چارت روزانه مشخص است که خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ کاملا شکسته شده است و حرکت پول بک (pullback) بعد از آن به این خط نیز تکمیل شده است و این به معنای آن است که قیمت جهانی طلا موج افزایشی C خود را از سرگرفته است. در چارت روزانه بعدی بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از رالی افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۹۵ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) نشان می دهد که با شکست آن می تواند تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۱۸ افزایش داشته باشد.

باید توجه داشت که الگوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم سه گوش (pennant) می باشد و این الگو در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به تارگت افزایشی در حوالی سطح ۱۴۶۰ اشاره دارد. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۳۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود و در صورت شکست کامل آن تنها موجب کاهش کوتاه و جزئی قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۳۱۱ می شود.

به رغم کاهش نگرانی ها از بروز جنگ تجاری در جهان و امیدها به اجتناب از بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین قیمت جهانی طلا به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و تنش بین روسیه و کشورهای غربی به بالاترین نرخهای ۵ هفته اخیر افزایش یافته است و در تنش تازه بین واشنگتن و مسکو ، آمریکا ۶۰ دیپلمات روسیه را از خاک این کشور اخراج کرد.

در واقع در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای افزایش فشار دیپلماتیک بر روسیه، دولت آمریکا ده‌ها دیپلمات روس را اخراج و یکی از کنسولگری‌های روسیه را تعطیل کرد. این اقدام به بهانه مسمومیت یک جاسوس روس ‌تبار پناهنده به انگلستان صورت گرفته است.

تنش های سیاسی بین انگلیس و روسیه موجب افزایش اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است. همچنین بیانیه ملایم هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا در خصوص اینکه نرخ بهره دو مرتبه دیگر در سال جاری افزایش می یابد نیز به تقویت قیمت اونس طلا کمک کرده است زیرا بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند که نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری سه مرتبه دیگر افزایش یابد و انتشار بیانیه و پیش بینی بانک مرکزی آمریکا در مورد چشم انداز نرخ بهره به افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۵۰ انجامیده است.

این مسئله باعث شده تا تجارت این فلز گرانبها از جلسه هفته پیش بانک مرکزی آمریکا به یکی از پر سود ترین سوداگری ها در این روزها تبدیل شود و این افزایش تند و تیز قابل توجه است. در واقع هیچ چیز در بازار های مالی بی دلیل نیست و افزایش قیمت طلا به بالاترین نرخهای پنج هفته اخیر نیز دلایل محکمی داشته که در این مقاله تا حدودی به این مسئله خواهیم پرداخت.

قیمت تمامی فلزات و کالاهایی که در بازار های مالی داد و ستد می شوند متاثر از دو پارامتر عرضه و تقاضا هستند که طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با بالا رفتن تقاضا برای این فلز گرانبها و یا کاهش عرضه نمودار قیمت طلا بسمت بالا متمایل می شود. مهمترین عواملی که باعث بالا رفتن تقاضا و به تبع آن افزایش ارزش طلا می شوند عبارت اند از افزایش بی ثباتی و نا امنی در جهان، تضعیف ارزش دلار آمریکا ، بیانیه ملایم هفته پیش بانک مرکزی آمریکا و علاقه بانکها و شرکتهای بزرگ برای تبدیل قسمتی از دارایی های خود به طلا نظیر صندوق جهانی اسپایدر.

هر چند که در مباحث پیشین تا حدودی به این بحث پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که جسته و گریخته از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنیم. مشهور است که طلا خبر های بد را دوست دارد.

این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی و تنش بین کشورها، سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است. به همین دلیل هنگامی که بوی تنش یا جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند.

امروز نیز بازار به نوعی دستخوش تنش ها میان انگلیس و روسیه و اخراج ۶۰ دیپلمات روسیه از خاک آمریکا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت طلا می باشد و همگی از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی بانکهای مرکزی کشورهای مختلف را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست. به عنوان مثال با بالا گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین سرمایه داران به سمت طلا هجوم می آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل اند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند.

از آنجاییکه امروز به غیر از شاخص ماه مارس ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا (پیش بینی بازار ۱۳۱٫۰ ، رقم قبلی ۱۳۰٫۸) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران خبر خاص دیگری در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران طلا به تحولات بازارهای سهام بین الملل و اخبار منتشره در خصوص تنش ها میان انگلیس و روسیه و جنگ تجاری بین آمریکا و چین خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا