تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۳۵۱ و ۱۳۵۴ قرار دارد مقداری به نرخهای پایین اصلاح کند و سطح حمایت نیز بر روی نرخ ۱۳۳۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد که در بولتن فصلی دیروز بدان اشاره کردیم. این در حالی است که در حرکت صعودی، بازگشت قیمت به بالای سطوح ۱۳۵۱ و ۱۳۵۴ می تواند ادامه روند صعودی را نوید بخش باشد.

همانطور که دیروز اشاره شد برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ از سطح مقاومت ۱۳۸۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۵۱ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در چارت پایین به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۸۰ و ۱۴۵۱ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش به سطح ۱۴۵۱ برخوردار است.

در چارت روزانه مشخص است که خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ کاملا شکسته شده است و حرکت پول بک (pullback) بعد از آن به این خط نیز تکمیل شده است و این به معنای آن است که قیمت جهانی طلا موج افزایشی C خود را از سرگرفته است. در چارت روزانه بعدی بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از رالی افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۹۵ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) نشان می دهد که با شکست آن می تواند تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۱۸ افزایش داشته باشد.

باید توجه داشت که الگوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم سه گوش (pennant) می باشد و این الگو در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به تارگت افزایشی به حوالی سطح ۱۴۶۰ اشاره دارد. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۳۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود و تنها در صورت شکست کامل و تثبیت کندل روزانه پایین آن موجب کاهش قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۱۱ در کوارتر دوم سال میلادی جاری می شود.

کاهش نگرانی ها از بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تقویت شاخص دلار آمریکا باعث کاهش قیمت جهانی طلا از بالاترین نرخهای پنج هفته اخیر شده است و همین مساله به تقویت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار از پایین ترین نرخهای پنج هفته کمک کرده است. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به رقم ۸۴۶٫۱۱۹ تن کاهش یافته است و این موضوع باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۵۶ به سوی سطح حمایت ۱۳۳۶ شده است.

از سوی دیگر بعد از چند روز حدس و گمانی زنی سرانجام تایید شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از چین بازدید کرده است. این سفر از این جهت مهم تلقی می‌شود که می‌تواند گامی قابل توجه در جهت آماده سازی برای دیداری با رهبران کره جنوبی و آمریکا باشد که فعلا این اخبار در طی ۲۴ ساعته گذشته مقداری باعث اصلاح و کاهش قیمت جهانی اونس طلا شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست سطح حمایت ۱۳۳۶ می شود یا خیر.

امروز در تقویم اقتصادی امریکا شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار معاملات ارزی، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را ادامه دهد، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت ارز (دلار) و کاهش قیمت جهانی طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator  است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. در صورت افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای ادامه ی سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش سه پله نرخ بهره در سال جاری را افزایش دهد.

بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۷۴ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۵۰ – %۱٫۷۵ به محدوده %۱٫۷۵ – %۲٫۰۰ رشد یابد.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه چهارم سال گذشته به میزان %۲٫۷ رشد داشته باشد که بالاتر از رقم قبلی %۲٫۵ می باشد. برای شاخص نهایی تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۲٫۳ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا