تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۶۵٫۲۸ دلار در هر بشکه قرار دارد به ترتیب به سوی سطوح ۶۴٫۳۵ و ۶۴٫۱۰ کاهش یابد و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است. این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۵٫۲۸ موجب تقویت قیمت آن به سوی سطوح ۶۵٫۹۵ و ۶۶٫۱۲ می شود.

اما باید توجه داشت برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که دیروز اشاره شد پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ به سوی سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ افزایش یابد و چنانچه این سطوح با قدرت شکسته شوند سیگنال خرید به سوی سطح مقاومت ۸۶٫۶۶ صادر خواهد کرد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی C از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) قرار گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ نشان می دهد که قیمت به بالای سطح ۵۴٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) دست یافته است و در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۳۶ است.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت افزایشی را کمی پایین تر یعنی در حوالی سطح ۷۱٫۲۴ نمایان ساخته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که این حرکت را شکسته شدن اخیر سطح مقاومت ۶۴٫۳۵ نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح ۱۸ مارس ۲۰۱۵) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است و این الگو تایید شده است که به معنای وارونه یا معکوس شدن روند نزولی از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) می باشد و می تواند تارگت افزایشی در حدود سطح ۸۰ را مشخص سازد.

در چارت قیمت نفت خام سبک آمریکا خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ نیز به تارگت قیمت در حوالی سطح ۸۰ اشاره دارد. از منظر تحلیل تکنیکال خیلی بعید به نظر می رسد که سه ماهه دوم سال جاری قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند با قدرت از سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ عبور کند زیرا این سطوح مقاومت های قوی و مستحکمی در برابر افزایش قیمت هستند که عبور از آنها شاید در تلاش اول چندان ساده نباشد و ممکن است بعد از رسیدن قیمت به نزدیکی این منطقه شاهد برگشت و حرکت های اصلاحی قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم که در چارت پایین با پیکان جهت احتمالی آن مشخص شده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی چنانچه در این مدت سطح حمایت ۶۴٫۳۵ با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود موقتا سناریوی افزایشی را نقض خواهد کرد و منجر به کاهش جزئی و محدود قیمت نفت خام سبک آمریکا به نزدیکی سطح حمایت ۶۰٫۰۹ در کوارتر دوم سال میلادی جاری خواهد شد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۷۰٫۲۳ قرار دارد به ترتیب به سوی سطوح ۶۸٫۴۹ و ۶۸٫۲۴ کاهش یابد و چشم انداز حرکت روزانه نیز ادامه همین حرکت است. این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۷۰٫۲۳ موجب تقویت قیمت آن به سوی سطوح ۷۰٫۷۸ و ۷۱٫۰۵ می شود.

اما باید توجه داشت برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که دیروز اشاره شد پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ به سوی سطح مقاومت ۷۵٫۶۲ صعود کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) قرار دارد و قیمت آن در این موج با سطح مقاومت اولیه ۷۱٫۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) مواجه است اما به باور ما این سطح مقاومت چندان مستحکم نیست و بزودی شکسته خواهد شد زیرا بعد از کاهش قیمت از سطح ۷۱٫۲۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) دوباره به نزدیکی این سطح مقاومت افزایش یافته است و از این رو در کوارتر دوم سال احتمال شکست آن زیاد است.

از منظر تحلیل تکنیکال در چارت روزانه سطح مقاومت بعدی بر روی ۷۵٫۶۲ دیده می شود که اگر این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح مقاومت بعدی ۸۳ خواهد شد. در واقع الگوی وارونه سر و شانه به رالی افزایشی قوی و تارگت ۹۷ اشاره دارد و این الگو به معنای آن است که این روند صعودی به این زودی ها تکمیل نخواهد شد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت ماهیانه نیز نشان می دهد که این روند افزایشی توسط دو سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل است. سری اول از این سطوح فیبوناچی از روند نزولی بلند از ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۷٫۱۰ و سری دوم براساس روند نزولی کوتاه از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ تشکیل شده اند.

در چارت ماهیانه مشخص است که قیمت نفت برنت دریای شمال سطح مقاومت ۶۵٫۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی کوتاه ۱۲۸٫۴۰ به ۲۷٫۱۰ ) را شکسته است و در حال افزایش به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۷٫۷۵ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی قرار گرفته است. با این حال قبل از این که قیمت نفت برنت دریای شمال بتواند به تارگت های مشخص شده دست یابد باید حتما از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی سطح ۷۳٫۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۴۷٫۵۰ به ۲۷٫۱۰) عبور کند.

بنابراین در سه ماهه دوم سال میلادی جاری مهمترین سطوح نفت برنت دریای شمال در چارت روزانه و ماهیانه به ترتیب سطوح ۷۳٫۰۹ و ۷۵٫۶۲ و سطح ۷۷٫۷۵ هستند. لازم به ذکر است در این مدت در حرکت نزولی سطح حمایت قیمت بر روی ۶۸٫۲۴ دیده می شود و در صورتیکه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود و کندل روزانه پایین آن بسته شود تنها منجر به کاهش کوتاه و محدود قیمت به نزدیکی سطح حمایت ۶۳٫۶۷ دلار در هر بشکه در کوارتر دوم سال میلادی جاری خواهد شد که در چارت روزانه مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن