تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطوح مقاومت ۱۳۳۰ و ۱۳۳۶ قرار دارد به نرخهای پایین برسد و به ترتیب به سطوح حمایت بعدی ۱۳۱۸ و ۱۳۱۴ (مماس با خط روند افزایشی رسم شده از کمترین سطح دسامبر ۲۰۱۷) کاهش یابد.

در این چند روز اخیر انتشار اخباری مبنی بر آنکه رهبر کره شمالی در اولین سفر خارجی خود وارد چین شده و با رئیس ‌جمهور این کشور دیدار کرده است و رشد ۲٫۹ درصدی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته که باعث تقویت قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در بازارها شده از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای یک هفته گذشته است.

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ در صورت شکست ۱۳۶۶ از سطح مقاومت ۱۳۸۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۵۱ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در چارت پایین به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۸۰ و ۱۴۵۱ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش به سطح ۱۴۵۱ برخوردار است.

در چارت روزانه مشخص است که خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ کاملا شکسته شده است و حرکت پول بک (pullback) بعد از آن به این خط نیز تکمیل شده است و این به معنای آن است که قیمت جهانی طلا بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی از سطح ۱۳۵۶ موج افزایشی C خود را از سر خواهد گرفت. در چارت روزانه بعدی بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از رالی افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۹۵ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) نشان می دهد که با شکست آن می تواند تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۱۸ افزایش داشته باشد.

باید توجه داشت که الگوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم سه گوش (pennant) می باشد و این الگو در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به تارگت افزایشی به حوالی سطح ۱۴۶۰ اشاره دارد. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی)، ۱۳۰۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱۳۰۲ (پایین ترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) خواهد بود.

قیمت جهانی طلا بعد از آنکه نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه پایانی سال گذشته %۲٫۹ افزایش یافت که بالاتر از حد انتظارات بازار بود و همچنین انتشار دیدار تاریخی رهبر کره شمالی با رئیس جمهور چین و بهتر شدن اوضاع شبه جزیره، بیشترین کاهش روزانه را در ۹ ماهه گذشته تجربه کرد و به پایین ترین نرخهای یک هفته اخیر کاهش یافته است. شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز در آستانه تعطیلات آدینه نیک بهترین عملکرد افزایشی خود را در شش ماهه اخیر ثبت کرد.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمارهای مربوط به شاخص اصلی هزینه های مصارف شخصی (Core PCE)، شاخص مصارف و درآمدهای شخصی و مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و بعد از آن شاخص مدیران خرید شیکاگو و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا اعلام می شوند و در صورتیکه آمارهای اقتصادی امروز از آمریکا بهتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند، شرایط برای دلار آمریکا بهتر و برای اونس طلا بدتر خواهد شد. باید توجه داشت اعلام شاخص مهم هزینه های مصرف کننده (Core PCE) که شاخص مورد علاقه بانک فدرال برای تعیین تورم است، می تواند تا حدی مشخص کننده چشم انداز آتی وضعیت بانک فدرال در خصوص نرخ بهره باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا