تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن بالای سطوح حمایت ۱۳۳۶ و ۱۳۳۲ قرار دارد به نرخهای بالا افزایش یابد و به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ افزایش یابد. حرکت نزولی قدرتمند اخیر شاخصهای اصلی سهام آمریکا موجب توجه معامله گران به طلا به عنوان دارایی مطمئن در اوایل معاملات این هفته گردیده است.

در چارت تایم فریم ۱ ساعته همانطور که مشخص است قیمت جهانی اونس طلا بین محدوده ۱۳۳۶ و ۱۳۴۴ در روندی خنثی در نوسان است و می بایست یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا جهت آن مشخص گردد. این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۱۳۰۲ به ۱۳۵۶ قرار دارند. در حرکت افزایشی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۴۴ با قدرت شکسته شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطوح ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ می شود.

همانطور که هفته پیش اشاره شد برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ در صورت شکست ۱۳۶۶ از سطح مقاومت ۱۳۸۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۵۱ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در چارت پایین به وضوح نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت ۱۳۸۰ و ۱۴۵۱ هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) به ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در این موج از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش به سطح ۱۴۵۱ برخوردار است.

در چارت روزانه مشخص است که خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۹۲۰ کاملا شکسته شده است و حرکت پول بک (pullback) بعد از آن به این خط نیز تکمیل شده است و این به معنای آن است که قیمت جهانی طلا بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی از سطح ۱۳۵۶ موج افزایشی C خود را از سر خواهد گرفت. در چارت روزانه بعدی بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از رالی افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۹۵ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۷۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) نشان می دهد که با شکست آن می تواند تا سطح مقاومت بعدی ۱۴۱۸ افزایش داشته باشد.

باید توجه داشت که الگوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۳۵ (پایین ترین سطح ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷) بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم سه گوش (pennant) می باشد و این الگو در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به تارگت افزایشی به حوالی سطح ۱۴۶۰ اشاره دارد. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطوح حمایت ۱۳۲۱ و  ۱۳۱۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) خواهد بود.

افت شاخص ها در بازارهای بورس جهان به دلیل نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین همچنان موجب تقویت قیمت جهانی طلا شده است و وزارت اقتصای دولت چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است در واکنش به اقدام واشنگتن جهت وضع تعرفه بر آلومینیوم و فولاد، برای ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا، ۱۵ تا ۲۵ درصد به ارزش ۳ میلیارد دلار تعرفه اعمال شده است. در سایه گسترش تنش تجاری بین چین و آمریکا و اقدام چین در تلافی جنگ تجاری آمریکا علیه این کشور پیش بینی می شود قیمت جهانی طلا تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۱۳۳۲ قرار دارد، به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۴۸ و ۱۳۵۲ افزایش یابد.

از سوی دیگر بحران ایمنی داده‌های کاربران بهای سهام شبکه اجتماعی فیسبوک را پائین کشانده است و از سوی دیگر، انتقاد رئیس جمهوری آمریکا از بد حسابی مالیاتی شرکت آمازون، به سقوط ارزش بهای سهام آن منجر شده است و غول‌های دیگر تکنولوژی در چند روز اخیر، میلیاردها دلار از ارزش خود را از دست داده اند.

پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد تمایل دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، برای کنترل کردن آمازون غول فناوری و تجارت، بهای سهام آن به شدت کاهش یافت و سقوط سهام شرکت‌های تکنولوژی ادامه دارد و در مجموع، کاسته شدن از ارزش سهام ۵ غول تکنولوژی و اینترنت از جمله گوگل و مایکروسافت باعث افت بازارهای سهام بین الملل شده است.

احتمال این که دولت آمریکا قوانین نظارتی بیشتری بر بخش تکنولوژی اعمال کند، باعث شد تا سرمایه‌ گذاران در بازار بورس نگران شوند. با انتشار گزارشاتی حاکی از این که ریس‌ جمهور آمریکا دونالد ترامپ به دنبال محدود کردن بزرگترین خرده‌ فروش آنلاین جهان است، سهام شرکت آمازون به شدت سقوط کرد.

سهام شرکت اتومبیل‌ سازی آمریکایی تسلا نیز در پی کاهش رده ‌بندی بدهی‌های آن توسط شرکت رده‌بندی خدمات سرمایه‌گذاری مودی و همچنین زیر سئوال رفتن ایمنی اتومبیل‌های آن به شدت سقوط کرده است. شاخص صنعتی سهام داوجونز آمریکا دو ماه پیش نیز سقوط ناگهانی شبیه این را تجربه کرد و در ادامه به کمترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید.

حرکت نزولی قدرتمند اخیر شاخصهای اصلی سهام آمریکا موجب توجه معامله گران به طلا و اوراق قرضه دولتی به عنوان دارایی های مطمئن در اوایل معاملات این هفته گردیده است. بنابراین از آنجایی که جنگ تجاری بین آمریکا و چین در حال وقوع و بدتر شدن است این مساله می‌تواند باعث تقویت قیمت جهانی طلا شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا