تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) پیش بینی می شود قیمت آن مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۷۶ دلار در هر بشکه اصلاح و برگشت کند و بعد از آن به سوی سطح حمایت ۶۳٫۰۴ کاهش یابد و با شکست این سطح در کوتاه مدت با کاهش مواجه شود.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارند که این موج از سطح ۵۹٫۹۵ آغاز گردیده است.

در چارت تایم فریم یک ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا الگوی سر و شانه تایید شده است که این به هدف ۶۱٫۴۱ اشاره دارد و موج اصلاحی و برگشتی فعلی صرفا یک موج پول بک به سوی خط گردن از این الگو می باشد که در کوتاه مدت چندان بادوام نخواهد بود.

در حرکت نزولی، کاهش قیمت به سطح ۶۲٫۸۰ تاییدی در جهت شکست سطح حمایت ۶۳٫۰۴ می باشد که می تواند منجر به کاهش قیمت به ترتیب به سوی سطوح ۶۲٫۳۱ و ۶۱٫۴۱ شود. لازم به ذکر است در حرکت افزایشی تنها شکست سطح مقاومت ۶۳٫۷۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث نقض سناریوی کاهشی و افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۶۴٫۶۶ خواهد شد.

فشار نزولی دیگری نیز از ناحیه بازار فیزیکی بر قیمت نفت در بازار جهانی وارد است از سمت عربستان است که انتظار می رود قیمت تمام نفت های خود برای عرضه به بازار آسیا در ماه می را کاهش دهد. این در شرایطی است که عرضه نفت نیز در حال افزایش است.

روسیه در ماه مارس میزان سطح تولیدات نفت خود را به سطح ۱۰٫۹۷ میلیون بشکه رسانده است که بالاتر از ۱۰٫۹۵ میلیون بشکه ماه فوریه بود. در واقع یکی از عوامل تعیین کننده در بازار نفت در ماه های آینده، سطح تولید نفت آمریکا خواهد بود که با رشدی در حدود ۲۵ درصدی نسبت به اواسط سال میلادی ۲۰۱۶ به رقم ۱۰٫۴۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. کاهش فعالیت سکوهای حفاری نفتی در آمریکا نشان می دهد که رشد بی رویه سطح تولید نفت آمریکا احتمالا تا اواسط امسال فروکش خواهد کرد.

با این حال از منظر تحلیل تکنیکال باید توجه داشت برای قیمت نفت خام سبک آمریکا در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۶۶٫۵۵ (بالاترین سطح ۲۶ مارس ۲۰۱۸) به سوی سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ افزایش یابد و چنانچه این سطوح با قدرت شکسته شوند سیگنال خرید به سوی سطح مقاومت ۸۶٫۶۶ صادر خواهد کرد که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی C از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) قرار گرفته است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ نشان می دهد که قیمت به بالای سطح ۵۴٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) دست یافته است و در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۳۶ است.

در چارت روزانه بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت افزایشی را کمی پایین تر یعنی در حوالی سطح ۷۱٫۲۴ نمایان ساخته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که این حرکت را شکسته شدن اخیر سطح مقاومت ۶۴٫۳۵ نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح ۱۸ مارس ۲۰۱۵) بیشتر شبیه به یک الگوی سر و شانه وارونه است و این الگو تایید شده است که به معنای وارونه یا معکوس شدن روند نزولی از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۳) می باشد و می تواند تارگت افزایشی در حدود سطح ۸۰ را مشخص سازد.

در چارت قیمت نفت خام سبک آمریکا خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ نیز به تارگت قیمت در حوالی سطح ۸۰ اشاره دارد. از دیدگاه تحلیل تکنیکال خیلی بعید به نظر می رسد که سه ماهه دوم سال جاری قیمت نفت خام سبک آمریکا بتواند با قدرت از سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴ و ۷۲٫۳۶ عبور کند.

زیرا این سطوح مقاومت های قوی و مستحکمی در برابر افزایش قیمت هستند که عبور از آنها شاید در تلاش اول چندان ساده نباشد و ممکن است بعد از رسیدن قیمت به نزدیکی این منطقه شاهد برگشت و حرکت های اصلاحی قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم که در چارت پایین با پیکان جهت احتمالی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را در بالای سطح حمایت ۶۷٫۵۱ در نوسان باشد یا مقداری به سوی سطح مقاومت ۶۸٫۸۶ اصلاح و برگشت داشته باشد و بعد از آن دوباره با کاهش مواجه شود و چشم انداز حرکت روزانه در کوتاه مدت نیز ادامه همین حرکت است.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند افزایشی ۶۱٫۷۷ به ۷۱٫۰۵ قرار دارد. الگوی سر و شانه بین ۲۱ مارس و ۲ آوریل ۲۰۱۸ تا حد زیادی تایید شده است که این به تارگت نزولی ۶۶٫۴۱ اشاره دارد.

اما با این حال برخورد قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح حمایت ۶۷٫۵۱ باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی و برگشتی به سوی خط گردن از این الگو شده است. برای امروز در حرکت نزولی چنانچه قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۶۷٫۴۰ کاهش یابد تاییدی در جهت شکست کامل سطح حمایت ۶۷٫۵۱ است که می تواند در کوتاه مدت تارگت نزولی ۶۶٫۴۱ را نمایان سازد.

با این حال باید توجه داشت برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۷۰٫۴۰ (بالاترین سطح ۲۶ مارس ۲۰۱۸) به سوی سطح مقاومت ۷۵٫۶۲ صعود کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) قرار دارد و قیمت آن در این موج با سطح مقاومت اولیه ۷۱٫۳۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) مواجه است اما به باور ما این سطح مقاومت چندان مستحکم نیست و بزودی شکسته خواهد شد زیرا بعد از کاهش قیمت از سطح ۷۱٫۲۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) دوباره به نزدیکی این سطح مقاومت افزایش یافته است و از این رو در کوارتر دوم سال احتمال شکست آن زیاد است.

از منظر تحلیل تکنیکال در چارت روزانه سطح مقاومت بعدی بر روی ۷۵٫۶۲ دیده می شود که اگر این سطح مقاومت نیز شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح مقاومت بعدی ۸۳ خواهد شد. در واقع الگوی وارونه سر و شانه به رالی افزایشی قوی و تارگت ۹۷ اشاره دارد و این الگو به معنای آن است که این روند صعودی به این زودی ها تکمیل نخواهد شد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت ماهیانه نیز نشان می دهد که این روند افزایشی توسط دو سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل است. سری اول از این سطوح فیبوناچی از روند نزولی بلند از ۱۴۷٫۵۰ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۷٫۱۰ و سری دوم براساس روند نزولی کوتاه از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ تشکیل شده اند.

در چارت ماهیانه مشخص است که قیمت نفت برنت دریای شمال سطح مقاومت ۶۵٫۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی کوتاه ۱۲۸٫۴۰ به ۲۷٫۱۰ ) را شکسته است و در حال افزایش به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۷٫۷۵ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی قرار گرفته است.

با این حال قبل از این که قیمت نفت برنت دریای شمال بتواند به تارگت های مشخص شده دست یابد باید حتما از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی سطح ۷۳٫۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۴۷٫۵۰ به ۲۷٫۱۰) عبور کند. بنابراین در سه ماهه دوم سال میلادی جاری مهمترین سطوح نفت برنت دریای شمال در چارت روزانه و ماهیانه به ترتیب سطوح ۷۳٫۰۹ و ۷۵٫۶۲ و سطح ۷۷٫۷۵ دلار در هر بشکه هستند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن