تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ بین منطقه خنثی ۸۸٫۲۵۸ و ۹۱٫۹۳۱ در روندی خنثی و رنج در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی و رنج بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ماه ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده اند. همانطور که در چارت تایم فریم هفتگی شاخص جهانی دلار آمریکا مشخص است حرکت برگشتی و اصلاحی قیمت در برخورد به سطح حمایت ۸۸٫۲۵۸ چندین هفته به طول انجامیده است که مشابه همان حرکت اصلاحی و برگشتی قبلی از سطح ۹۱٫۰۱۱ (پایین ترین سطح ۸ سپتامبر ۲۰۱۷) می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت از سطح ۱۰۳٫۸۲ در قالب پنج موج تقسیم شده است و هر چند تعیین دقیق کف موج پنجم یعنی موج e دشوار است اما می توان چنین نتیجه گیری گرفت که کف موقت در حوالی سطح حمایت ۸۸٫۲۵۸ ساخته شده باشد که این موضوع را واگرایی افزایشی در اندیکاتور هفتگی مک دی (MACD) به وضوح نشان داده است. در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۸۸٫۲۵۸ شکسته شود و کندل هفتگی پایین آن بسته شود منجر به فرود قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۸۴٫۵۸۵ می شود.

با این حال برای تایید این موضوع لازم است که سطح حمایت ۸۷٫۲۵۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۷۰٫۶۹۸ – پایین ترین سطح ماه مارس ۲۰۰۸ به ۱۰۳٫۸۲) با قدرت شکسته شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۹۱٫۹۳۱ با قدرت شکسته شود در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ باعث وارونه یا معکوس شدن روند نزولی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت افزایشی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت می شوند و خریداری می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

در سایر تحولات اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل شاخص جهانی کالا را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر شاخص جهانی کالا با ارزهای کالایی مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکال شاخص جهانی کالاهای اساسی اشاره داشته باشیم.

برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است و مهمترین فاکتور و مشخصه‌ این شاخص آن است که تغییرات در روند آن چه صعودی، چه نزولی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته در بورس‌های دنیا عینا تکرار می‌شود. افزایش ‌این شاخص علامتی در جهت رشد قیمت دارایی های پرریسک و بازار کالا و مهمتر از همه ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا (AUD)، دلار نیوزلند (NZD) و دلار کانادا (CAD) است.

این شاخص در قیمت نفت تاثیر مستقیم دارد و روند ‌این شاخص با نوسانات قیمت نفت نیز کاملا تطبیق دارد و در واقع این شاخص تابع قیمت نفت در بازار جهانی می باشد. همچنین شاخص CRB در حال حاضر علاوه بر ‌اینکه مبنای مقایسه در بازار می‌باشد خود به عنوان یک روش (Methodology) محاسباتی دقیق و روشن مطرح است که می‌توان از آن برای تغییرات و پیش‌بینی‌های بلند مدت استفاده کرد. از ‌این رو امروز بر آن شدیم تا با معرفی ‌این شاخص به عنوان یکی از ابزارهای جهانی بازار کالا، وضعیت آینده این شاخص را پیش بینی می کنیم.

در واقع برای شاخص جهانی کالاهای اساسی (CRB Index) از منظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می کنیم قیمت این شاخص که رابطه ی نزدیکی با ارزهای کالایی بازار نیز دارد در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ در نزدیکی یکی از سطوح حمایت ۱۹۴٫۲۹ و ۱۹۲٫۸۲ مورد حمایت قرار بگیرد و بعد از آن به سوی سطوح ۲۱۰٫۴۵ و ۲۱۶٫۰۰ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۳۱۴٫۱۶ به ۱۵۵٫۳۳ و خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۶۸٫۱۳ قرار دارند. طبق تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت قیمت این شاخص در کوارتر دوم سال جاری از پتانسیل زیادی برای افزایش به سطح ۲۱۰٫۴۵ یا حتی ۲۱۶٫۰۰ برخوردار است.

با این حال موج اصلاحی که در برخورد به سطح مقاومت ۲۰۴٫۷۰ اتفاق افتاده است در قالب سه موج شکل گرفته است و تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و ما هم اکنون در موج نزولی c قرار داریم که ممکن است قیمت آن در این موج تا حدود سطوح حمایت ۱۹۴٫۲۹ و ۱۹۲٫۸۲ کاهش یابد و بعد از آن دوباره با افزایش روبرو شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۲۰۰٫۴۶ در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۸ تاییدی در جهت از سرگیری روند افزایشی قیمت شاخص جهانی کالاهای اساسی به سوی سطح ۲۱۰٫۴۵ خواهد بود که در چارت بعدی مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص کالاهای اساسی سی. آر. بی