تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح حمایت ۱۳۲۹ به سوی سطوح ۱۳۲۶ و ۱۳۲۳ کاهش داشته باشد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و پروجکشن در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۳۲۹ و ۱۳۲۳ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۱۳۰۲ به ۱۳۵۶ قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به ساختار سه موجی قیمت از حرکت افزایشی ۱۳۲۱ (پایین ترین سطح ۲۹ مارس ۲۰۱۸) و کاهش شدید روز گذشته قیمت از سطح ۱۳۴۸ باید منتظر ادامه ی حرکت نزولی آغاز شده از سطح ۱۳۵۶ باشیم و به باور ما این روند نزولی که از سطح ۱۳۵۶ شروع شده هنوز به طور کامل تکمیل نشده است.

بنابراین براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود امروز قیمت جهانی طلا در موج بزرگ نزولی C از سطح ۱۳۴۸ قرار گرفته است که انتظار داریم در این موج خود را تا حدود سطوح ۱۳۲۶ و ۱۳۱۲ پایین بکشاند و سیگنال فروش صادر کند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از این موج می باشد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود.

از منظر تحلیل بنیادی به دنبال کاهش نگرانی های بین المللی نسبت به خطر جنگ تجاری بین آمریکا و چین و انتشار اخبار مربوط به مذاکرات تجاری بین دو کشور، قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی از سطح ۱۳۴۸ با کاهش به پایین سطح حمایت ۱۳۲۹ روبرو شده است. بر اساس این گزارش اخباری مبنی بر احتمال مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای حل و فصل اختلافات اخیر منتشر شده است که این مساله تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا را کاهش داده است.

در واقع در پی انتشار این اخبار امروز شاخص سهام در بازارهای آسیایی از پایین ترین سطوح دو ماهه اخیر و شاخصهای سهام بازار اروپا با افزایش روبرو شده اند و امروز بازار آتی سهام آمریکا نیز تقویت شد. با موکول شدن اعمال تعرفه های تجاری آمریکا و چین علیه یکدیگر به زمان دیگر شاخص های سهام بین الملل جان تازه ای گرفته اند و دیشب عمده شاخص های سهام آمریکا ضرر های قبلی خود را جبران کردند.

شاخص ارزش دلار آمریکا نیز در برابر ارزهای معتبر بین المللی به بالای سطح ۹۰٫۱۶ صعود کرده است و این در حالی است که بازارهای چین در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و معمولا در زمان غیبت چینی ها در بازار تقاضا برای خرید طلا کاهش می یابد و قیمت جهانی طلا نیز از بالاترین سطح یک هفته گذشته خود با کاهش مواجه شده است.

کاهش تنش ها بین امریکا و چین بر سر مسائل تجاری در شرایطی است که آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد بعد از آنکه چین اعلام کرد به فکر تعرفه های ۵۰ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی آمریکا است، با این کشور مذاکره کند. در خبری دیگر دیروز آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه مارس ۲۴۱۰۰۰ اعلام شد و بالاتر از حد پیش بینی بازار ۲۰۸۰۰۰ بود و رقم قبلی نیز با تعدیل مثبت از ۲۳۵۰۰۰ به ۲۴۶۰۰۰ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت.

اعلام مثبت شاخص اشتغال خصوصی نقش کلیدی و مهمی را در بازار ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای گزارش مهم اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) که قرار است فردا اعلام شود را معین کند. چنانچه فردا نیز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا بالاتر از حد پیش بینی بازار (۱۹۰۰۰۰) اعلام شود نتیجه چنین گزارشی احتمال تداوم افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تقویت دلار آمریکا است و فروشندگان طلا از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۷۹٫۱ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در اجلاس ماه ژوئن به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و قیمت آن را کاهش می دهد. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا به غیر از شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۲۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۱۵۰۰۰) اخبار چندانی دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا