تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا قبل از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران در بین سطوح ۱۳۲۳ و ۱۳۳۶ در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی قرار دارد و هم اکنون قیمت آن در نزدیکی سطح ۱۳۲۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) در نوسان است. از منظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی از سطح حمایت ۱۳۲۳ صرفا یک موج برگشتی کوتاه به نزدیکی خط روند افزایشی رسم شده تلقی می شود که با سطح مقاومت ۱۳۳۶ نیز مواجه است.

امروز بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران در حرکت نزولی چنانچه سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۲۳ با قدرت شکسته شوند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح ۱۳۱۵ و ۱۳۱۲ می شود. پیش بینی امروز بازار افزایش تعداد فرصتهای شغلی بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در ماه مارس به میزان ۱۹۰۰۰۰ (رقم پیشین ۳۱۳۰۰۰) است.

هرچند که اعلام مثبت تعداد اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) نشانه ای از بهبود شرایط آتی خواهد بود اما با این حال بهتر است تا ساعت ۱۷:۰۰ منتظر اعلام خبر بود تا واکنش بازار مشخص شود. اعلام بهتر از حد انتظار این آمار تاثیر منفی بر حرکت اونس طلا خواهد داشت اما برعکس آن، اگر شاهد اعلام ضعیف آمارهای اشتغال آمریکا باشیم، می توان به انتظار استمرار حرکت صعودی اونس طلا باشیم.

از منظر تحلیل بنیادی قیمت جهانی طلا پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کرد به مقامات تجاری آمریکا دستور داده است با توجه به تلافی غیرمنصفانه چین علیه اقدامات تعرفه ای پیشین آمریکا ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه بیشتر برای اعمال بر چین در نظر بگیرند، از نزدیکی سطح حمایت ۱۳۲۳ تا سطح ۱۳۳۳ با افزایش روبرو شد اما دوباره به نرخهای پایین یک هفته گذشته کاهش یافت. به همین دلیل پس از واکنش های اولیه بازار مجددا آرام شد و اثر این خبر از بین رفت تا اینکه چینی ها هفته آینده از تعطیلات عمومی برگردند و واکنش رسمی به تهدید جدید ترامپ نشان دهند.

امروز مهمترین خبر بازار، اعلام آمارهای اشتغال ماهانه در ایالات متحده (NFP) است. انتظار می رود تا پیش از اعلام این خبر، قیمت جهانی طلا در روندی خنثی بین سطوح ۱۳۲۳ و ۱۳۳۶ به حرکت خود ادامه دهد و شروع حرکات بازار بعد از خبر امروز می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

در تعیین وضعیت اشتغال آمریکا یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری (پیش بینی بازار %۴٫۰۰ ، رقم قبلی %۴٫۱) درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند که پیش بینی می شود از رقم قبلی ۳۱۳۰۰۰ به ۱۹۰۰۰۰ تغییر یابد.
ساعات کار هفتگی (پیش بینی بازار ۳۴٫۵ ، رقم قبلی ۳۴٫۵) نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۱) نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد.

به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند و همچنین بالعکس.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا