تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین سطوح رنج و خنثی ۱۳۲۹ و ۱۳۳۶ در نوسان باشد و با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد و معامله گران منتظر خروج قیمت از این محدوده باریک هستند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۳۰۲ به ۱۳۵۶ تشکیل شده است و برای امروز چنانچه قیمت بتواند به بالای سطح ۱۳۳۶ برسد سیگنال خرید تا سطح ۱۳۴۳ صادر خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۲۹ شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح ۱۳۲۳ می شود.

تمایلات بازار افزایش قیمت جهانی اونس طلا را نشان می دهد و همانطور که در چارت پایین مشخص است سطح حمایت ۱۳۲۹ توسط حمایت دیگری در نرخ ۱۳۲۵ مانع از کاهش قیمت شده اند. در چارت پایین سطح ۱۳۲۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد که این موج هنوز تکمیل نشده است.

در هر صورت برای امروز انتظار می رود تا زمانی که قیمت جهانی اونس طلا حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت آن در نوسانات خنثی بین ۱۳۲۹ و ۱۳۳۶ قرار داشته باشد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند. بنابراین برای امروز باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت قیمت جهانی اونس طلا مشخص شود.

بعد از اعلام ضعیف آمار اشتغال ماهیانه آمریکا در ماه مارس حرکت قیمت در روندی یکطرفه و صعودی ادامه یافت و قیمت با عبور از سطح ۱۳۲۹ تا نزدیکی سطح ۱۳۳۶ صعود کرد و اکنون قیمت در این محدوده اندکی متوقف شده است و سرمایه گذاران در انتظار تحولات جدید در خصوص جنگ تجاری بین آمریکا و چین هستند تا جهت بازار مشخص گردد.

مقامات آمریکایی در آخر هفته گذشته نظرات خاصی در رابطه با جنگ تجارت ایراد کردند اما بازار منتظر تحولات جدید است تا هر گونه تاثیر واقعی آن بر بازار مشخص شود. دیروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ابراز خوش بینی پیش بینی کرد که چین دست از موانع تجاری خود بردارد و این در حالی است که در معاملات هفته گذشته تشدید تنش های تجاری اخیر بین دو کشور بزرگ اقتصادی جهان باعث آشفته شدن بازارهای جهانی شده بود.

در واقع از منظر تحلیل بنیادی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که تعرفه های بیشتری را علیه کالاهای چینی به اجرا خواهد گذاشت و بار دیگر نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی و آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرد، قیمت جهانی طلا نیز با افزایش روبرو شد. ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد به مقامات تجاری دولت آمریکا دستور داد تا وضع تعرفه بر ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی چین را مد نظر قرار دهند.

چین نیز روز جمعه هشدار داد چنانچه واشنگتن تهدید ترامپ را عملی کند، به طور کامل و با شدت آماده پاسخ به اقدامات تجاری تازه آمریکاست. در عین حال کاهش تنش بین آمریکا و کره شمالی باعث شده تا قیمت جهانی طلا فعلا تا بدین لحظه در زمان نگارش این تحلیل در مقابل سطح مقاومت ۱۳۳۶ متوقف شود. کره شمالی برای اولین بار به آمریکا اعلام کرد که آماده است تا درباره خلع سلاح هسته ای بحث کند.

در مجموع می توان گفت قیمت جهانی طلا تحت تاثیر افت شاخص بازارهای سهام وال استریت و دلار آمریکا تحت تاثیر لفاظی دونالد ترامپ و اعلام بررسی اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه جدید بر محصولات چینی که باعث افزایش نگرانی ها در مورد شروع جنگی تجاری شده قرار دارد و همچنین آمارهای اشتغال کمتر از حد انتظار در معاملات روز جمعه، قیمت جهانی طلا را به صعودی تبدیل کرده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول این هفته آمارهای قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و شاخص تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. در حرکت صعودی نیز تنها شکست کامل مقاومت ۱۳۳۶ موجب تقویت به سطوح ۱۳۴۳ و ۱۳۴۸ خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا