تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطح ۶۱٫۴۱ دلار در هر بشکه کاهش یابد و این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۶۲٫۳۱ در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۶۲٫۳۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۵۹٫۹۵ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۶۱٫۴۱ دیده می شود که اگر این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح ۶۰٫۸۵ خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا توانسته به زیر خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۵۸٫۲۰ (پایین ترین سطح ۱۴ فوریه ۲۰۱۸) کاهش یابد و این شکست به معنای فرود و کاهش بیشتر قیمت نفت آمریکا در بازار است.

کف کانال نزولی در چارت تایم فریم یک ساعته به هدف نزولی ۶۱٫۴۱ و ۶۰٫۸۵ اشاره دارد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۲٫۳۱ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح ۶۳٫۰۴ می شود.

از منظر تحلیل بنیادی پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که تعرفه های بیشتری را علیه کالاهای چینی به اجرا خواهد گذاشت و بار دیگر نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی و آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرد، قیمت نفت نیز رو به کاهش گذاشته است. ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد به مقامات تجاری دولت آمریکا دستور داد تا وضع تعرفه بر ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی چین را مد نظر قرار دهند.

چین نیز روز جمعه هشدار داد چنانچه واشنگتن تهدید ترامپ را عملی کند، به طور کامل و با شدت آماده پاسخ به اقدامات تجاری تازه آمریکاست. از این رو برای امروز روند نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان پایدار است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۶۷٫۵۱ در نوسان است به سوی سطح حمایت ۶۶٫۴۱ کاهش یابد و شانس اینکه این سطح حمایت شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۶۵٫۳۱ نیز کاهش یابد زیاد است که این حرکت کاهشی را شکسته شدن سطح حمایت ۶۷٫۵۱ نشان داده است مگر آنکه از بالا این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود و سناریوی نزولی را خنثی کند.

همانطور که در چارت بعدی تایم فریم یک ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح حمایت ۶۷٫۵۱ و ۶۶٫۴۱ و ۶۵٫۳۱ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی ، ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ از روند صعودی ۶۱٫۷۷ به ۷۱٫۰۵ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی سر و شانه که بین ۲۱ مارس و ۲ آوریل شکل گرفته نیز هنوز معتبر است و به تارگت نزولی در حدود سطح ۶۶٫۴۱ اشاره دارد که در واقع بعد از تکمیل شدن این حرکت اصلاحی از سطح ۶۶٫۶۹ (پایین ترین سطح ۴ آوریل) فروشندگان در تلاش برای پایین کشاندن قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطوح ۶۶٫۴۱ و ۶۵٫۳۱ هستند.

لازم به ذکر است امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۷٫۵۱ الگوی سر و شانه و سناریوی نزولی را خنثی خواهد کرد و باعث تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۶۸٫۸۶ دلار در هر بشکه خواهد شد.

لازم به ذکر است آمارهای موسسه بیکر هیوز نشان می دهد شرکت های حفاری نفتی در آمریکا در هفته منتهی به ۶ آوریل ۱۱ سکو را به تعداد سکوهای فعال خود اضافه کرده و کل سکوها را به ۸۰۸ مورد رسانده اند که بیشترین تعداد از مارس ۲۰۱۵ تاکنون بوده است. در نمودار زیر روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف نزولی بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا


نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن