تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت رنج و خنثی خود بین ۱۳۲۹ و ۱۳۳۶ بزودی پایان دهد و با توجه به شکست اخیر سطح مقاومت ۱۳۳۶ به سوی سطوح ۱۳۴۳ و ۱۳۴۸ افزایش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی ۱۳۲۹ و ۱۳۳۶ بین خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۳۰۲ به ۱۳۵۶ تشکیل شده است و برای امروز چنانچه قیمت بتواند دوباره به بالای سطح ۱۳۳۶ برسد سیگنال خرید تا تارگت اولیه ۱۳۴۳ صادر خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت کاهشی سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۳۲۹ و ۱۳۲۵ تشکیل شده اند.

همانطور که دیروز بدان اشاره شد تمایلات بازار افزایش قیمت جهانی اونس طلا را نشان می دهد و در چارت پایین مشخص است که سطح حمایت ۱۳۲۹ توسط حمایت دیگری در نرخ ۱۳۲۵ مانع از کاهش قیمت شده اند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت پایین سطح ۱۳۲۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد که به باور ما این موج هنوز تکمیل نشده است. در هر صورت برای امروز انتظار می رود ادامه صعود بتواند قیمت جهانی اونس طلا را تا نرخهای ۱۳۴۳ و ۱۳۴۸برساند که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

امروز بعد از سخنرانی شی جینپینگ رئیس جمهور چین در کنفرانس اقتصادی مجمع بوآئو  مبنی بر باز کردن فضای اقتصادی کشور و کاهش تعرفه واردات و محصولات خاص هر چند تنش های تجاری میان چین و آمریکا اندکی کاهش یافت و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران نیز کمی افزایش یافت و همچنین دونالد ترامپ بار دیگر نسبت به انعقاد یک توافق تجاری بین دو کشور ابراز خوش بینی کرد که این اخبار باعث اصلاح کوتاه قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۳۸ به ۱۳۳۰ شد و بعد از آن دوباره به بالای سطح ۱۳۳۶ افزایش یافته است.

باید توجه داشت انتشار اخباری از حمله سلاح های شیمیایی به سوریه تقاضای طلا به دلیل ماهیت سرمایه مطمئن را همچنان بالا نگه داشته است و با توجه به این تحولات حرکت قیمت در روندی یکطرفه و صعودی کماکان ادامه دارد و همانطور که دیروز گفتیم قیمت با عبور از سطح ۱۳۲۹ تا بالای سطح ۱۳۳۶ صعود کرده است و اکنون قیمت در این محدوده اندکی متوقف شده است و سرمایه گذاران در انتظار تحولات جدید در خصوص جنگ تجاری بین آمریکا و چین هستند تا جهت بازار مشخص گردد.

مقامات آمریکایی در آخر هفته گذشته نظرات خاصی در رابطه با جنگ تجارت ایراد کردند اما بازار منتظر تحولات جدید است تا هر گونه تاثیر واقعی آن بر بازار مشخص شود. روز یکشنبه نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با ابراز خوش بینی پیش بینی کرد که چین دست از موانع تجاری خود بردارد و این در حالی است که در معاملات هفته گذشته تشدید تنش های تجاری اخیر بین دو کشور بزرگ اقتصادی جهان باعث آشفته شدن بازارهای جهانی شده بود.

در واقع از منظر تحلیل بنیادی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که تعرفه های بیشتری را علیه کالاهای چینی به اجرا خواهد گذاشت و بار دیگر نگرانی از وقوع جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی و آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرد، قیمت جهانی طلا نیز با افزایش روبرو شد. ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد به مقامات تجاری دولت آمریکا دستور داد تا وضع تعرفه بر ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی چین را مد نظر قرار دهند.

چین نیز روز جمعه هشدار داد چنانچه واشنگتن تهدید ترامپ را عملی کند، به طور کامل و با شدت آماده پاسخ به اقدامات تجاری تازه آمریکاست. هر چند کره شمالی نیز برای اولین بار به آمریکا اعلام کرد که آماده است تا درباره خلع سلاح هسته ای بحث کند اما در مجموع می توان گفت قیمت جهانی طلا تحت تاثیر لفاظی دونالد ترامپ و اعلام بررسی اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه جدید بر محصولات چینی قرار دارد.

از آنجایی که آمریکا پیشنهاد چین جهت کاهش ۵۰ میلیارد دلاری کسری تجاری را رد کرده است این مساله باعث افزایش نگرانی ها در مورد جنگ تجاری بین این دو کشور شده است و همچنین آمارهای اشتغال کمتر از حد انتظارات آمریکا در معاملات هفته گذشته همچنان تمایلات قیمت جهانی طلا را به صعودی تبدیل کرده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا به غیر از شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) خبر خاصی منتشر نخواهد شد و هدف از شاخص قیمت تولیدکنندگان محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان آمریکا در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و به عبارتی دیگر این شاخص میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود با آن مواجه بودند را نشان می دهد و تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

فردا نیز آمارهای قیمت مصرف کنندگان آمریکا اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.  

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه فردا بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. بنابراین برای امروز در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۳۶ موجب تقویت قیمت به ترتیبت به سطوح ۱۳۴۳ و ۱۳۴۸ خواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا