تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) پیش بینی می شود سیگنال خرید صادر کرده باشد و با توجه به تثبیت قیمت آن بالای سطح حمایت ۶۴٫۷۴ دلار در هر بشکه دوباره به سوی سطح مقاومت ۶۵٫۹۱ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۶۴٫۷۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۶۶٫۵۵ به ۶۱٫۸۱ تشکیل شده است و در چارت پایین قیمت آن در موج افزایشی (۵) یعنی پنجمین موج از چرخه احتمالی پنج موجی از سطح ۵۸٫۲۰ قرار گرفته است و در این موج قادر است خود را تا سطح ۶۸ بالا بکشاند که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده می باشد.

در چارت پایین هر چند سطح مقاومت ۶۵٫۹۱ باعث تشکیل یک پول بک (pullback) شده است اما این حرکت محدود به خط روند نزولی رسم شده در حوالی سطح حمایت ۶۵٫۰۰ خواهد بود و حتی پایین تر از آن نیز سطح حمایت ۶۴٫۷۴ مانع از هر گونه کاهش احتمالی قیمت نفت خام سبک آمریکا در معاملات امروز خواهد شد. لازم به ذکر است سطح حمایت بعد از ۶۴٫۷۴ بر روی سطح ۶۴٫۱۸ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی قرار دارد که در چارت تایم فریم یک ساعته مشخص است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۶ آوریل ۲۰۱۸ به میزان ۱٫۷۵۸+ میلیون بشکه افزایش داشته است.

این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد از رقم قبلی ۳٫۲۸۰- میلیون بشکه به میزان ۱۰۰+ هزار بشکه افزایش یابد. امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۴٫۶۱۷- میلیون بشکه به میزان ۱۸۹- هزار بشکه کاهش داشته باشد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) پیش بینی می شود سیگنال خرید صادر کرده باشد و از سطح مقاومت ۷۱٫۳۳ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۴۳ صعود کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی قوی C نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال مشخص است این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۶۱٫۷۷ قرار گرفته اند.

براساس این شمارش امواج الیوت ویو موج افزایشی C از قدرت و پتانسیل زیادی برای افزایش تا سطوح ۷۲٫۴۳ و ۷۵٫۹۸ برخوردار است و خط روند افزایشی رسم شده نیز هدف افزایشی ۷۲٫۴۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) را نشان می دهد. سطح مقاومت ۷۱٫۳۳ توسط مقاومت دیگری در ۷۱٫۲۸ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) این محدوده را تبدیل به مقاومت و رزیستنس مهم در معاملات امروز کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال ممکن است قیمت نفت برنت دریای شمال بعد از نزدیک به این منطقه برای مدت کوتاهی در پایین این سطح در نوسان باشد یا اینکه مقداری به سوی سطح حمایت ۷۰٫۲۴ اصلاح کند تا بعد از آن با شکست این سطوح مقاومت سیگنال خرید جدیدی برای خریداران نفت برنت صادر کند و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطح حمایت ۷۰٫۲۴ خواهد بود و تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح حمایت ۶۸٫۸۸ دلار در هر بشکه می شود.

در هر صورت از آنجایی که افزایش تنش ها در خاورمیانه موجب نگرانی بازارها شده است و وقوع حمله شیمیایی اخیر در سوریه، آمریکا و متحدانش در حال بررسی حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند. هرچند سوریه خود تولید کننده عمده نفت محسوب نمی شود، اما منطقه خاورمیانه در کل مهمترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود و هرگونه تنش در این منطقه می تواند عرضه نفت را با تهدید جدی مواجه نماید. در واقع قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال بیشتر به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه در حال بالا رفتن به بیشترین رقم های خود در طی ۳ ساله گذشته هستند که در چارت های پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن