تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK8) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۸ دلار در هر بشکه افزایش یابد و این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار یک ساعته زیر را به روشنی نشان می دهد.

همانطور که در چارت پایین مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی (۵) یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۸٫۰۷ قرار دارد و خط روند افزایشی رسم شده از سقف موج (۱) به سقف موج (۳) هدف افزایشی قیمت را در حدود سطح ۶۸ را نشان می دهد که مماس با برخورد قیمت به این خط روند افزایشی است.

در واقع از منظر تحلیل بنیادی پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به روسیه هشدار داد موشک‌های آمریکا به زودی به سوریه شلیک می‌شوند، قیمت نفت در بازار به شدت با افزایش روبرو شد و انتظار می رود حرکت صعودی بار دیگر از سر گرفته شود.

در نمودار زیر قیمت نفت خام سبک آمریکا شاهد یک موج صعودی (۵) هستیم که از سطح ۶۱٫۷۶ شروع شده است و بعد از رسیدن به بالای سطح ۶۶٫۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) شاهد حرکات اصلاحی نزولی در راستای تکمیل این پول بک (pullback) به سوی سطح مقاومت پیشین هستیم و در حال حاضر در همین محدود شاهد حمایت قوی در حدود منطقه ۶۶٫۶۶ و ۶۶٫۳۰ هستیم و انتظار داریم در این منطقه حمایت شاهد حضور خریداران و ایجاد یک رالی صعودی باشیم.

در همین راستا در صورت ایجاد این یک رالی صعودی هدف افزایشی برخورد قیمت به سطح ۶۸٫۰۰ می باشد و از منظر تحلیل تکنیکال روند افزایشی هنوز واژگون نشده است و نزدیکی سطوح ۶۶٫۶۶ و ۶۶٫۳۰ دلار در هر بشکه احتمالاً فرصتی برای خریداران نفت خام سبک آمریکا خواهد بود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) پیش بینی می شود به دلیل احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه قیمت آن با افزایش به سطح مقاومت ۷۲٫۴۳ روبرو شود و با شکست آن به سوی سطوح مقاومت بعدی ۷۳٫۷۹ و ۷۴٫۷۲ برسد که این حرکت صعودی را قرار گرفتن قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطح مقاومت ۷۲٫۴۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۶۱٫۷۷ قرار دارد و انتظار می رود حرکت صعودی بار دیگر از سر گرفته شود.

از منظر تحلیل تکنیکال به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال در بیشترین قدرت و پتانسیل افزایشی خود قادر است خود را در این موج تا سطح ۷۵٫۹۸ بالا بکشاند و همچنین خط روند افزایشی رسم شده به هدفی در حدود سطح ۷۳۶٫۰۰ اشاره دارد که این سطح به همراه سطح مقاومت ۷۲٫۴۳ موقتا جلوی افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال در موج افزایشی C را گرفته اند.

در چارت روزانه نیز همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال به بالای سطح مقاومت ۷۱٫۳۷ رسیده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) تشکیل شده است و در حال پیشروی به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۵٫۶۲ است. الگوی سر و شانه وارونه به تارگت افزایشی در حدود سطح ۹۰ اشاره دارد و به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال در نزدیکی سطح ۷۱٫۳۳ دلار در هر بشکه مورد حمایت قرار می گیرد و بعد از آن روند افزایشی خود را از سر خواهد گرفت.

همانطور که دیروز بدان اشاره شد افزایش تنش ها در خاورمیانه موجب نگرانی بازارها شده است و وقوع حمله شیمیایی اخیر در سوریه، آمریکا و متحدانش در حال بررسی حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند که این خبر باعث تقویت قیمت نفت شده است.

هرچند سوریه خود تولید کننده عمده نفت محسوب نمی شود، اما منطقه خاورمیانه در کل مهمترین صادر کننده نفت جهان به شمار می رود و هرگونه تنش در این منطقه می تواند عرضه نفت را با تهدید جدی مواجه نماید. در واقع قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال بیشتر به دلیل افزایش تنش در خاورمیانه در حال بالا رفتن به بیشترین رقم های خود در طی ۳ ساله گذشته هستند.

در واقع افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال پس از آن صورت می گیرد که آمریکا، انگلیس و فرانسه با متهم کردن سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی، احتمال اقدام نظامی مشترک علیه دمشق را مطرح کردند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن