تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۶۷٫۰۵ دلار در هر بشکه را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۶۸٫۲۹ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. جدای از رفتار دیروز و حرکت اصلاحی قیمت نفت نباید فراموش کرد که قیمت آن همچنان در روند صعودی قرار دارد و نیروهایی که آنرا به سمت بالا سوق می دهند قوی تر می باشند.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج افزایشی (۵) یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۵۸٫۰۷ قرار دارد و خط روند افزایشی رسم شده از سقف موج (۱) به سقف موج (۳) اشاره به هدف افزایشی ۶۸٫۲۹ دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۶۱٫۸۱ می باشد.

همانطور که قبلا بدان اشاره کردیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود حرکت اصلاحی نزولی که در برخورد به سطح مقاومت ۶۷٫۰۵ اتفاق افتاد در نزدیکی سطح حمایت ۶۶٫۰۵ به پایان رسیده است و از آنجایی که این حرکت اصلاحی کاملا به نرخهای بالا برگشت کرده است می توانت گفت که روند صعودی از سرگرفته شده است و حتی اگر هم امروز شاهد حرکت اصلاحی و نزولی باشیم این حرکت محدود به نزدیکی سطح حمایت ۶۶٫۰۵ خواهد بود. از دلایل افزایش قیمت نفت خام سبک امریکا در روز جاری می توان به احتمال وقوع درگیری های نظامی در سوریه اشاره کرد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح ۷۱٫۳۳ و ۷۲٫۴۳ دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۶۱٫۷۷ تشکیل شده است.

به باور ما قیمت نفت برنت دریای شمال در بیشترین قدرت افزایشی خود در موج از پتانسیل زیادی برای رسیدن به سطح ۷۵٫۹۸ برخوردار است و برای امروز در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۲٫۴۳ شکسته شود تاییدی در جهت استمرار این موج افزایشی به سوی این سطح می باشد.

با این حال بهتر است در کوتاه مدت تارگت افزایشی را در حوالی سطح ۷۳٫۷۹ در نظر گرفت که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی قرار دارد و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۱٫۳۳ با قدرت شکسته شود تنها موجب کاهش کوتاه و جزئی قیمت به نزدیکی سطح حمایت بعدی ۷۰٫۲۴ می شود.

الگوی دوجی (Doji) که در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال در روز گذشته شکل گرفته است قبل از شروع روند صعودی اشاره به یک حرکت اصلاحی نزولی به نزدیکی سطوح حمایت ۷۱٫۳۳ و ۷۰٫۲۴ دلار در هر بشکه دارد.

دوجی یکی از الگوهای متداول و شناخته شده در یک شمع است، زمانیکه قیمت بازگشایی و بسته شدن یکی است، شکل میگیرد و در صورت مشاهده می توان بدین صورت تفسیر کرد که قدرت بین خریداران و فروشندگان برابرست و بازار دارای تعادل است و دودلی معامله گران را فراگرفته است یا ظاهر شدن این شکل در انتهای یک روند افزایشی یا کاهشی به معنی پایان آن روند می تواند باشد.

بخصوص اگر این شکل در مناطق هیجان معامله باشد یعنی اگر در منطقه هیجان خرید (RSI>70) مشاهده شود به این معنی است که خریداران از تصمیم خود جهت خرید در این نقطه دست کشیده اند و در صورتیکه در منطقه هیجان فروش (RSI<30) مشاهده شود به این معنی است که فروشندگان دیگر تمایلی برای فروش بیشتر ندارند و این تصمیمات می تواند سرآغاز تغییر روند شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف های افزایشی بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن