تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۴۸ به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۵۴ افزایش یابد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو ، سطوح فیبوناچی پروجکشن و قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C در چارت پایین به وضوح نشان داده است. در حرکت اصلاحی نیز سطوح حمایت قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی ۱۳۴۱ و ۱۳۳۳ تشکیل شده اند.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت قیمت جهانی اونس طلا هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۱۳۲۱ قرار دارند و این موج از سه موج کوچک تشکیل شده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج سوم یعنی موج c در حال پیشروی به سوی سطوح مقاومت ۱۳۴۸ و ۱۳۵۴ است و در این موج قادر است خود را تا سقف موج a یعنی موج ۱۳۶۵ (بالاترین سطح ۱۱ آوریل ۲۰۱۸) بالا بکشاند. با این حال بهتر است هدف واقع بینانه افزایشی را در حدود سطح ۱۳۵۴ در نظر گرفت.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۱۳۴۱ موجب برگشت قیمت به نزدیکی سطح حمایت بعدی ۱۳۳۳ می شود. در چارت روزانه نیز قیمت جهانی اونس طلا بعد از شکست سطح ۱۳۲۵ در حال تلاش برای رسیدن به سطح ۱۳۵۳ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی (C) تشکیل شده است و بعد از آن می تواند زمینه را برای رشد به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۸۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) فراهم آورد.

با فروکش کردن تنش های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و بازگشت توجهات به مساله تنش تجاری ، قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) به پایین ترین نرخهای یک هفته گذشته کاهش یافته است و با توجه به بالا گرفتن دوباره نگرانی ها از تنش های تجاری بین آمریکا و چین در شرایط بروز عدم اطمینان در بازار ماهیت طلا به عنوان سرمایه ی مطمئن همانند ین ژاپن و فرانک سوئیس سرمایه گذاران را به خرید آن ترغیب می کند.

تنش های تجاری آمریکا و چین یا کاهش ارزش دلار آمریکا و تحریم های آمریکا علیه روسیه و چین موجب افزایش جذابیت قیمت جهانی طلا از نزدیکی سطوح حمایت روزانه بعد از تشکیل یک حرکت اصلاحی کوتاه در واکنش به کاهش نگرانی ها ناشی از وقوع درگیری در خاورمیانه خواهد شد. بنابراین، تحریم های آمریکا علیه روسیه و چین برای بازار جهانی طلا بسیار با اهمیت تر از حملات محدود موشکی به سوریه است.

شیب منحنی بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز به شدت صاف و مسطح شده است که در طی یک دهه گذشته بی سابقه است و این بیشتر به خاطر انتخاب دیشب ریچارد کلریدا به عنوان نایس رئیس بانک فدرال آمریکا از سوی دونالد ترامپ است که از دید سیاست های پولی بیشتر تمایل به افزایش نرخ بهره بانک فدرال دارد و انتظار می رود ایشان از سوی سنای آمریکا تایید شود.

در سایر تحولات در این چند هفته اخیر سقوط دلار آمریکا در مقابل پوند بسیار محسوس بوده است بطوری که ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا به بالاترین سطح خود از ماه ژوئن ۲۰۱۶ به این سو رسیده است و هم اکنون فاصله چندانی به نرخ ۱٫۴۴ ندارد.

از آنجاییکه امروز در سسشن آمریکا به غیر از شاخص مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی آمریکا و سخنرانی دو تن از اعضای بانک فدرال (ویلیامز و کوارلز) اخبار خاص دیگری در تقویم اقتصادی دیده نمی شود، بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات بازارهای سهام و اخبار منتشره در این خصوص خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا