تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تنها در صورت شکست کامل سطح مقاومت ۱۳۵۰ به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۶۵ افزایش یابد در غیر این صورت ممکن است پیش از شروع حرکت صعودی مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۱۳۳۳ اصلاح کند.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین قیمت جهانی اونس طلا به وضوح دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۳۰۲ به ۱۳۶۵ تشکیل شده اند.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این روند در درون یک کانال افزایشی در نوسان است و کف این کانال در سطوح حمایت ۱۳۳۳ و ۱۳۲۷ مشخص شده است و حمایت بعدی نیز بر روی ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) در چارت روزانه دیده می شود.

در این چارت قیمت جهانی اونس طلا هنوز موفق به شکست سطح مقاومت قوی ۱۳۵۳ نشده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج افزایشی (C) در چارت پایین تشکیل شده است که در نمودار مربوطه به وضوح مشاهده می فرمائید.

هر چقدر قیمت جهانی اونس طلا در پایین این سطح مقاومت باشد احتمال ساخته شدن سقف و پیک قیمت در حوالی این سطح وجود دارد مگر آنکه از بالا این سطح شکسته شود تا موجب تقویت قیمت به سوی سطح ۱۳۸۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) شود.

هم اکنون در حدود پنج روز است که قیمت جهانی اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین ۱۳۳۳ و ۱۳۵۰ در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out ) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند هفته گذشته تا سطح ۱۳۶۵ انتظار بازار برای انتشار کتاب خاکستری بانک فدرال (Beige Book) نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار و نوسان قیمت در حوالی سطح ۱۳۴۱ شده است.

وضعیت برای اونس نقره نیز تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی را قویتر خواهد کرد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها کتاب خاکستری بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد و کتاب بژ بانک فدرال مرکزی آمریکا به گزارش وضعیت جاری اقتصادی هر یک از ۱۲ منطقه ای بانک فدرال ایالتی می پردازد.

در واقع یکی از گزارشهای اقتصادی که هر ماه در ایالات متحده آمریکا منتشر می شود، کتاب بژ (Beige Book) نام دارد که در آن به مساله میزان تورم و نشانه های آن پرداخته می شود. در این گزارش، نظر بانکهای فدرال منطقه ای در خصوص وضعیت اقتصادی آن ناحیه اعلام شده و دو هفته قبل از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد FOMC که تعیین کننده نرخ بهره بانکی است، منتشر می شود.

علاوه بر سایر آمار و گزارشهای اقتصادی، یکی از گزارشهایی که بانک فدرال و کمیته FOMC برای تعیین نرخ بهره و سنجش میزان تورم در نظر می گیرند کتاب بژ است. هر یک از بانک‌های فدرال رزرو آمریکا، اطلاعات ورودی شرایط اقتصادی منطقه خود را تهیه می‌کنند و این اطلاعات در کتاب بژ خلاصه و نتیجه ‌گیری می‌شود. با نزدیک شدن به زمان اعلام این خبرها گمانه زنیها بازار را هدایت خواهد کرد و احتمالا امروز و فردا شاهد ایجاد تحرکاتی در بازار خواهیم بود.

فعلاً امروز نیز باید منتظر بمانیم تا یکی از سطوح ۱۳۳۳ یا ۱۳۵۰ با قدرت شکسته شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا