حمایت بانک فدرال رزرو آمریکا از محرکهای اقتصادی و تقویت اونس طلا

صعود مجدد اونس طلا از اطراف سطح ۱۳۰۵ دلار پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا به نرخهای بالا همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم. تاکید بانک فدرال بر ادامه خرید اوراق قرضه نیز از جمله دلایل اصلی اقبال معامله گران به خرید اونس طلا در اواخر سشن آمریکا بود.

از آنجاییکه هنوز نشانه هایی از محدودیت برای چشم انداز اقتصادی دیده نمی شود، برنامه کمک های مالی و برنامه خرید ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه که قبلا معرفی شد، ادامه خواهد یافت.

بانک فدرال به صراحت اعلام داشت، تا زمانیکه وضعیت اقتصادی رونق نگرفته و نرخ بیکاری بالای ۶٫۵% است، تغییری در برنامه محرکهای اقتصادی صورت نخواهد گرفت و بانک فدرال با تمرکز بر وضعیت ثبات قیمتها ، رشد اقتصادی و تحولات بازارهای مالی، به تحریک رشد اقتصادی خواهد پرداخت و تثبیت مدام و پی در پی نرخ تورم زیر سطح ۲% ( هدف مورد نظر بانک فدرال) می تواند خطراتی را در عملکرد اقتصادی آمریکا در برداشته است اما این نهاد انتظار دارد که نرخ تورم در میان مدت به هدف مورد نظر برگردد.

در واکنش به ادامه خرید اوراق قرضه ، قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۳۰ دلار صعود کرد این در حالی ایست که پیش از آن با اعلام چند آمار مثبت اقتصادی از آمریکا ( شاخص اشتغال بخش خصوصی و نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی) قیمت تا سطح ۱۳۰۵ سقوط کرده بود.

در خصوص سیاستهای انبساطی کمّی یا QE نیز تقریباً همه ی اعضا بر این باورند که نیازی به تعدیل و تغییر سیاستهای فعلی و خروج از استراتژی های مرتبط با سیاستهای انبساطی نیست و تنها شخصی که رای مخالف این تصمیم داشت ” استر جورج ” بود که خواهان قطع کمکهای مالی بود.

بانک فدرال اذعان کرد که مقدار و زمان هر گونه کاهش در برنامه محرکهای اقتصادی، به بررسی چشم انداز رشد تورم و رشد اقتصادی منوط خواهد بود که اطلاعات آن در آینده منتشر خواهد شد.

در هر صورت در اولین واکنش که با نوسان شدید بازار همراه بود، دلار در برابر تمامی ارزهای اصلی بازار تضعیف شد و حرکت صعودی بازار فلزات را در اواخر سشن آمریکا به همراه داشت و این موضوع می تواند حرکت صعودی اونس طلا و نقره را بیشتر کند .

پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا، معامله گران در انتظار گزارش اشتغال ماهیانه آمریکا (NFP) هستند که روز جمعه منتشر می شود ، پیش بینی می شود در ماه جولای حدود ۱۸۵۰۰۰+ فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شده باشد و نرخ بیکاری با یک پله کاهش از رقم قبلی ۷٫۶% به ۷٫۵% کاهش یابد.

چنانچه روز جمعه رقم نهایی آمار اشتغال کمتر از حد پیش بینی ها (۱۸۵۰۰۰) اعلام شود مهر تایید بر ادامه اجرای محرکهای اقتصادی و خرید اوراق قرضه توسط بانک فدرال رزرو خواهد زد که موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا