تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۳۵۶ مواجه شود و باید این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود و حداقل یکی دو ساعته بالای آن تثبیت شود تا برای خریداران بازار سیگنال خرید به سوی سطح ۱۳۶۵ صادر کند.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۵۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۳۰۲ به ۱۳۶۵ تشکیل شده است و این سطح آخرین مانع در برابر افزایش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۳۶۵ می باشد.

به باور ما در حرکت صعودی چنانچه امروز یا فردا سطح مقاومت ۱۳۵۶ شکسته شود و تا سطح ۱۳۶۵ افزایش یابد یک سیگنال قوی برای خریداران ایجاد خواهد کرد و همچنین تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۱۳۵۳ در چارت تایم فریم روزانه خواهد بود.

همانطور که در نمودار روزانه اونس طلا مشخص است این سطح مقاومت ۱۳۵۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج صعودی (C) قرار گرفته است و در صورت شکست آن زمینه را برای تقویت بیشتر به سطح ۱۳۸۱ فراهم خواهد آورد.

باید توجه داشت این حرکت صعودی محدود به سطح مقاومت ۱۳۸۱ نخواهد بود و در میان مدت پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا در این موج افزایشی (C) خود را تا سطح ۱۴۷۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) برساند. لازم به ذکر است در حرکت نزولی سطوح حمایت روزانه در نزدیکی ۱۳۴۷ و ۱۳۴۱ تشکیل شده اند.

بنابراین از منظر تحلیل تکنیکال احتمال حرکت افزایشی قیمت جهانی اونس طلا بیشتر است و برای امروز بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۳۵۶ می تواند به صدور سیگنال خرید و تقویت بیشتر قیمت جهانی اونس طلا با تارگت های مشخص شده بیانجامد.

از منظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال قیمت جهانی طلا به بالاترین نرخهای یک هفته اخیر افزایش یافته است و از دیگر کالاهای حیاتی و بسیار مهم در عرصه مبادلات جهانی که نفت تاثیر زیادی بر آن دارد می توان به طلا اشاره کرد. بالا رفتن این چند روز قیمت نفت موجب افزایش تورم جهانی می شود و در این شرایط سرمایه گذاران علاقه مند هستند تا سرمایه خود را به چیزی تبدیل کنند تا بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد، طلا یکی از بهترین انتخابهای آنان است و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن می شود.

از طرف دیگر طلا و نفت عوامل تاثیر گذار مشترک یکسانی دارند که موجب می شود قیمت این دو کالای حیاتی هم جهت باشد. به عنوان مثال تنشهای منطقه ای علی الخصوص در خاورمیانه هم باعث بالا رفتن قیمت نفت و هم طلا می شود. تاثیرگذاری قیمت نفت بر طلا موجب می شود تا نفت بصورت غیر مستقیم بر بسیاری دیگر از کالاها، سهام شرکتها و ارزهای رایج کشورهای مختلف تاثیر بگذارد.

از نظر تکنیکی نیز طلا روند افزایشی به خود گرفته است و هر چند نشانه های آشکاری از بازگشت به روند نزولی هنوز ندیده ایم اما ممکن است برای شکست سطح مقاومت ۱۳۵۶ کمی عقب نشینی کند و بعد از آن پتانسیل لازم برای یک موج افزایشی به بالای سطح مقاومت ۱۳۵۶ را بدست آورد.

به باور ما قیمت جهانی طلا در کوتاه ‌مدت و میان مدت به سوی افزایش متمایل شده است و معمولا در بحبوحه تنش‌ها و تحریم های آمریکا علیه روسیه و جنگ تجاری، یک دارایی مطمئن به ‌شمار می‌رود. بنابراین این تنش ها به همراه پاره ای از ملاحظات تکنیکی و شکست سطوح مقاومت مهم عاملی است که دلیل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد.

یکی دیگر از عواملی که به شدت بر رفتار بازارهای مالی و علی الخصوص بازار جهانی طلا تاثیر گذار است سیاستهایی است که صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) برای ذخایر طلا خود اتخاذ می کند. طلا با موجودی ۸۶۵٫۸۸۹ تن بدنه اصلی این صندوق می باشد و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای پیشرفته جهان این صندوق را به عنوان پشتوانه اصلی اندوخته های طلا خود انتخاب کرده اند.

بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت که در صورتی که صندوق جهانی اسپایدر تصمیم به افزایش موجودی ذخایر طلا خود بگیرد قیمت جهانی طلا نیز افزایش خواهد یافت و این دقیقا همان اتفاقی است که اخیرا در جریان است و آنگونه که از شواهد بر می آید این رفتار ادامه خواهد داشت. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۳۰۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۳۳۰۰۰) و شاخص تولیدی فیلادلفیا بانک فدرال (پیش بینی بازار ۲۰٫۸ ، رقم قبلی ۲۲٫۳ ) خبر قابل توجه دیگری دیده نمی شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا