تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن برای مدتی پایین سطح مقاومت ۱۳۵۳ در نوسان باشد یا اینکه مقداری به سوی سطح حمایت ۱۳۲۵ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی روز گذشته قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۵۳ نشان داده است و در کوتاه مدت احتمال قرار گرفتن قیمت مابین نرخهای ۱۳۲۵ و ۱۳۵۳ وجود دارد و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت تایم فریم روزانه مشخص است این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی (C) تشکیل شده اند و با توجه به برخورد قیمت به این سطح مقاومت به لحاظ تکنیکی انتظار موج های بلندی در جهت افزایش به شرط شکست این سطح یا در جهت کاهش به شرط عدم شکست این سطح را داریم.

بنابراین برای امروز یا هفته آینده در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۳۵۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته نیز بالای آن تثبیت شود تاییدی در جهت استمرار موج افزایشی (C) به سوی سطح ۱۳۸۱ خواهد بود و این در حالی است که در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۲۵ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۹۱ خواهد شد.

کاهش تنش های جهان و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا باعث افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها و بدنبال آن موجب کاهش قیمت جهانی طلا شده است و از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد.

در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. این اولین هفته در طی سه هفته گذشته است که قیمت آن کاهش هفتگی را تجربه می کند.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند.

گمانه زنیها در خصوص افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا ، کاهش تنش ها در شبه جزیه کره و سویه که هم اکنون بر بازار حاکم است دلیل اصلی تضعیف قیمت جهانی بوده است بطوریکه ارزش آن از سطح ۱۳۵۵ سقوط کرده است و این حرکت در راستای حفظ سود و نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت ۱۳۵۵ قابل توجیه است.

به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت طلا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود (Profit Taking) می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

در حال حاضر از ۱۳ آوریل ۲۰۱۸ قیمت جهانی طلا در محدوده مابین ۱۳۳۳ و ۱۳۵۵ در نوسان است که این دامنه برای این مدت محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی نسبتا قابل توجه در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است.

اگر به تایم فریم روزانه نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم. بنابراین به نظر می رسد که اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود.

از منظر تحلیل تکنیکال شکست محدوده مقاومت ۱۳۵۳ از بالا و یا شکست محدوده حمایت ۱۳۲۵ از پایین پایان فاز فعلی و ورود به فاز جدید است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد . سکوت این چند روز اخیر بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند در آینده نه چندان دور را تقویت می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا