تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ را تاچ کند و این حرکت نزولی را عدم توانایی هفته پیش قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۵۳ نشان داده است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین مشخص است که قیمت جهانی اونس طلا طی چند ماهه گذشته پایین سطح ۱۳۵۳ در نوسان بوده است که این عدم توانایی در تثبیت بالای این سطح به معنای توسعه یک الگوی صاف و تخت (Flat) است. براساس این فرضیه تکنیکال شانس کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۳۰۲ وجود دارد که این سطح کف موج a می باشد. از منظر تحلیل تکنیکال استراتژیک شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۲۵ تارگت نزولی ۱۳۰۲ را بیشتر تایید خواهد کرد.

در تایم فریم یک ساعته سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۳۴۱ دیده می شود که تنها به شرط شکست شکست آن موجب تقویت قیمت به سطوح ۱۳۵۰ و ۱۳۵۶ می شود در غیر این صورت برای امروز بهتر است منتظر کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ بود که این تارگت ها در نمودار های پایین مشخص شده اند.

در چارت بعدی از آنجاییکه نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا رو به افزایش است و حرکت صعودی دلار آمریکا در برابر تمامی ارزهای اصلی ادامه دارد و نگرانی ها از تنش های ژئوپولیتیکی بعد از اعلام تعلیق آزمایشات هسته ای و موشکی کره شمالی کمتر شده است، شروع حرکت کاهشی برای قیمت جهانی طلا بعید به نظر می رسد و هم اکنون قیمت آن به پایین ترین نرخهای ۲ هفته اخیر کاهش یافته است و در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۳۳۲ است.

در بازار نرخ بهره میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح خود از ماه ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا موجب افزایش ارزش دلار آمریکا شده و تاثیری منفی بر قیمت جهانی طلا می گذارد. در واقع با کاهش تنش های ژئوپولیتیکی، تقویت ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا، قیمت جهانی طلا به رقم های حدود دو هفته گذشته برگشته است.

از اواخر هفته گذشته نگرانی فعالان بازار نسبت به ریسک های سیاسی و امنیتی در سطح جهان کاهش یافته است و در نتیجه، انتظار می رود قیمت جهانی طلا برای معاملات امروز همچنان در روند نزولی خود که از سطح ۱۳۵۵ (بالاترین سطح ۱۸ آوریل ۲۰۱۸) شروع شده باقی بماند و بتواند با شکست سطح حمایت ۱۳۳۲ (خط میانگین متحرک ۵۰ روزه گذشته) به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ کاهش یابد.

تقویت گمانه زنی ها در مورد اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در سال جاری میلادی سه نوبت نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد، دیگر عامل کاهش قیمت جهانی طلا است که بعد از انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته قوّت بیشتری به خود گرفته است.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص فروش خانه های موجود و نوساز ، ضریب اطمینان مصرف کنندگان، آمار سفارشات کالاهای بادوام ، شاخص تولیدات ناخالص داخلی مقدّم و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند.

این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار کاهش رشد شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه مارس از رقم قبلی %۳٫۰۰ به %۱٫۳ و همچنین انتظار کاهش رشد شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۱٫۰۰ به %۰٫۵ وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا