تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۷٫۰۵ دلار در هر بشکه کاهش یابد که این حرکت نزولی را عدم قدرت و توانایی قیمت در تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۹٫۱۴ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

این کاهش قیمت نفت پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که بهای نفت به طور مصنوعی بالاست. روز جمعه ترامپ در حالی این پیام توئیتری را نوشت که نمایندگان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در عربستان جمع شده‌اند تا پیرامون توافق خود در مورد کاهش تولید به گفتگو بنشینند.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت ۶۹٫۱۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۶۱٫۸۱ تشکیل شده است و خط روند افزایشی رسم شده از محل برخورد به نقاط سقف موج های (۱) و (۳) حوالی سطح ۶۹٫۱۴ را تبدیل به مقاومت نفت خام سبک آمریکا کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI اشاره به خسته شدن روند افزایشی دارد. همانطور که روز جمعه بدان اشاره کردیم واگرایی به معنی ضعف یک روند بوده و زمانی مشاهده می‌شود که قیمت و اندیکاتور در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند. همچنین از سایر اندیکاتورها مانند RSI و CCI هم می‌توان این نوع از آرایش واگرایی که در انتهای یک روند صعودی اتفاق می‌افتد، به‌عنوان واگرایی معمولی منفی معرفی کرد که معمولا منجر به کاهش قیمت می‌شوند.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت روزانه نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در حال برگشت به سوی سطح مقاومت پیشین یعنی سطح ۶۷٫۲۷ است که حالا تبدیل به حمایت شده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی قرار دارد.

لازم به ذکر است امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۹٫۱۴ سناریوی نزولی را خنثی می کند و آن وقت باید تارگت ۷۰٫۲۹ را دنبال کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRM8) تحلیل پیشین هنوز معتبر است و سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح حمایت ۷۳٫۱۱ را تاچ کند و با شکست آن به سوی سطح حمایت بعدی ۷۲٫۳۹ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۴٫۶۲ نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در سطح مقاومت ۷۴٫۶۲ به پیک و سقف خود رسیده است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۶۳٫۱۹ قرار دارد و چرخه پنج موج کوچک قیمت از سطح ۶۶٫۶۹ تکمیل شده است که این حرکت را واگرایی کاهشی در اندیکاتور تایم فریم یک ساعته پایین تایید کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال احتمال اینکه در چند روز آینده قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطح ۷۰٫۷۷ اصلاح کند زیاد است که این سطح بر روی کف موج ۴ در چارت بعدی مشخص شده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این روند افزایشی قیمت در یک کانال صعودی در جریان بوده که کف این کانال به حدود ۶۹٫۳۲ اشاره دارد.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۴٫۶۲ موجب افزایش کوتاه به سطح مقاومت ۷۵٫۴۵ می شود. در تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن چارت روزانه نیز رالی افزایشی قیمت پیش از رسیدن به سطح مقاومت ۷۵٫۶۲ دلار در هر بشکه متوقف شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (C) قرار دارد. در نمودار بعدی، برای امروز روند احتمالی حرکت آتی نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن