تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن قبل از اینکه دوباره با کاهش مواجه شود مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۳ برگردد و پس از آن سیگنال فروش صادر کند که این موضوع را بررسی کانال افزایشی و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت بازگشتی صرفا یک موج پول بک (pullback) به سوی کانال افزایشی تلقی می شود و براساس کانال تکراری شده در چارت پایین کف این کانال اشاره به تارگت نزولی در حدود سطح ۱۳۰۰ برای قیمت جهانی اونس طلا دارد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از افزایش ۱۳۰۲ به ۱۳۶۵ سطح مقاومت قیمت را نیز بر روی ۱۳۳۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) نشان می دهد که برای امروز انتظار می رود مانع از هر گونه افزایش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شود. در چارت روزانه نیز بررسی امواج الیوت ویو بیانگر توسعه الگوی تخت یا صاف (Flat) است که از سه موج تشکیل شده است و تقریبا هر کدام از این امواج از نظر طولی با هم برابر هستند.

موج کنونی که با موج c در چارت تایم فریم روزانه دیده می شود از قدرت و پتانسیل خوبی برای کاهش قیمت به سطح ۱۳۰۲ برخوردار است که این سطح کف موج a نیز می باشد. لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۳۳ موجب تقویت قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۳۴۱ و ۱۳۵۰ می شود.

همانطور که در گزارش تحلیلی دیروز اشاره شد از آنجاییکه نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا به نزدیکی سطح روانی %۳٫۰۰ رسیده است و حرکت صعودی دلار آمریکا در برابر تمامی ارزهای اصلی به بالاترین سطوح ۳ ماهه گذشته ادامه دارد و همچنین نگرانی ها از تنش های ژئوپولیتیکی بعد از اعلام تعلیق آزمایشات هسته ای و موشکی کره شمالی کمتر شده است.

از سوی دیگر آمریکا نیز مهلت تحریم های جدید علیه روسیه را تمدید کرده است، از این رو شروع حرکت کاهشی برای قیمت جهانی طلا بعید به نظر نمی رسد و قیمت آن به پایین ترین نرخهای ۲ هفته اخیر کاهش یافته است و برای امروز بعد از این حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۳ در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱۳۲۶۰ است.

در بازار نرخ بهره، میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به نزدیکی سطح %۳٫۰۰ یعنی بالاترین سطح خود از ماه ژانویه ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است و همانطور که می دانیم افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا موجب افزایش ارزش دلار آمریکا می شود و تاثیری منفی بر قیمت جهانی طلا می گذارد. در واقع با کاهش تنش های ژئوپولیتیکی، تقویت ارزش دلار آمریکا و افزایش قابل توجه نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا، قیمت جهانی طلا به رقم های حدود دو هفته گذشته برگشته است.

از اواخر هفته گذشته نگرانی فعالان بازار نسبت به ریسک های سیاسی و امنیتی در سطح جهان کاهش یافته است و در نتیجه، انتظار می رود قیمت جهانی طلا برای معاملات امروز بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۳ دوباره تحت فشارهای فروش قرار گیرد و بتواند با شکست سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ به سوی با کاهش مواجه شود.

همانطور که قبلا اشاره شد از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

از سوی دیگر تقویت گمانه زنی ها در مورد اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در سال جاری میلادی سه نوبت نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد، از عوامل دیگر کاهش قیمت جهانی طلا محسوب می شود که این مساله بعد از انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته قوّت بیشتری به خود گرفته است.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص فروش خانه های نوساز و ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا اعلام می شوند و در روزهای بعد آمار سفارشات کالاهای بادوام ، شاخص تولیدات ناخالص داخلی مقدّم و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان منتشر خواهند شد. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند.

این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار کاهش رشد شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه مارس از رقم قبلی %۳٫۰۰ به %۱٫۳ و همچنین انتظار کاهش رشد شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۱٫۰۰ به %۰٫۵ وجود دارد.

بنابراین بدنبال افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته در برابر ارزهای اصلی بازار، تلاطم خرید طلا از جنب و جوش افتاده است و قیمت بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه در سراشیبی سقوط به پایین سطوح حمایت ۱۳۲۶ و ۱۳۲۵ قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا