تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح ۱۳۲۱ (پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۸) را لمس کند که این حرکت را تکمیل شدن حرکت اصلاحی به سطح مقاومت ۱۳۳۳ تایید کرده است و دیروز همانطور که اشاره شد قیمت پیش از شروع حرکت نزولی می بایست مقداری تا سطح مقاومت ۱۳۳۳ اصلاح می کرد که این اتفاق افتاد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج اصلاحی به سطح ۱۳۳۳ صرفا یک موج پول بک به سوی کانال افزایشی رسم شده در چارت پایین بوده است و از آنجایی که قیمت آن به پایین کف این کانال رسیده است ریزش قیمت تا کف کانال تکرار شده یعنی تا حدود سطح ۱۳۰۰ محتمل است. همچنین بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که قیمت در موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) قرار گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نیز نشان می دهد که قیمت جهانی اونس طلا در این موج به پایین سطح ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) کاهش یافته است و از این رو احتمال فرود بیشتر قیمت به ترتیب به سطوح ۱۳۱۶ و ۱۳۱۰ و پس از آن سطح ۱۳۰۱ زیاد است. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۳۶۶ بیشتر شبیه به یک الگوی تخت و صاف (flat) است و از سه موج تشکیل شده است که هر یک از این موجها از نظر طولی با هم برابر هستند.

در صورت صحت تحلیل بالا در معاملات امروز بسته به میزان فشار فروش، قیمت جهانی اونس طلا مجدد به سمت پایین ترین سطح ۲۳ آوریل ۲۰۱۸ یعنی سطح ۱۳۲۱ و نقاط پایین تر که در چارت پایین مشخص شده اند حرکت خواهد کرد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۳۳ موجب تقویت قیمت به سطوح ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ می شود.

قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر کاهش نگرانی ها از تحرکات هسته ای کره شمالی و جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین بهبود انتظارات نرخ بهره ای بانک مرکزی آمریکا در کوتاه مدت رو به کاهش گذاشته است و افت دیشب شاخص ها در بازارهای بورس آمریکا تنها اندکی موجب اصلاح قیمت تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۳۳ شد.

این حرکت اصلاحی چندان قابل توجه نبود و دوباره با کاهش مواجه شده است و همانطور که مشاهده می فرمائید تمایلات نزولی در حالی شکل می گیرد که قیمت آن در پایین سطح مقاومت ۱۳۳۳ قرار گرفته است و برای امروز احتمال حرکت نزولی بیشتر است که می تواند دوباره به سقوط بیشتر قیمت به سطح ۱۳۲۱ و نرخهای پایین تر بیانجامد.

این تحولات، نشانه ظهور یک تغییر در جهت گیری بازار در کوتاه مدت است و به نظر می رسد اکنون اعلام آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا موجب تقویت نرخ بازدهی دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا می شوند و بدین جهت، معامله گران برای تعیین جهت حرکت اونس طلا به نوسانات نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا توجه دارند. نکته قابل توجه دیگر آنکه، افزایش اخیر نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله آمریکا به سطح روانی %۳٫۰۰ بر این معنا است که در آینده می بایست در انتظار افزایش بیشتر دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا به سوی سطح ۱۳۰۰ باشیم.

از منظر تحلیل بنیادی در آستانه ی نشست رهبران دو کره شمالی و جنوبی پیش بینی می شود روند کاهشی قیمت جهانی اونس طلا همچنان ادامه داشته باشد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قرار است روز جمعه با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار کند. وی همچنین قرار است در اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشته باشد. از آنجاییکه ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به بالاترین نرخهای ۳ ماهه گذشته  رو به افزایش است این مساله می تواند بر قیمت جهانی طلا تاثیر منفی بگذارد.

احتمالاً این حرکت نزولی اونس طلا در کوتاه مدت با تارگت های مشخص شده پایدار باقی ماند و امروز به غیر از شاخص موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اخبار چندانی در تقویم اقتصادی آمریکا روز دیده نمی شود و به نظر می رسد که روند حرکت بازارهای سهام، نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا و نقاط تکنیکی عامل تعیین کننده حرکت قیمت جهانی طلا باشد. در نمودار ارسالی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های نزولی بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا