تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۳۱۶ را لمس کند و با شکست آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۱۰ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند که این موضوع را همانطور که قبلا گفته شد تکمیل شدن موج اصلاحی در سطح مقاومت ۱۳۳۳ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. در چارت پایین روند صعودی از سطح ۱۳۰۲ (پایین ترین سطح ۱ مارس ۲۰۱۸) در قالب یک کانال افزایشی شکل گرفته است که بر همین اساس کف کانال تکرار شده به تارگت نزولی ۱۳۰۱ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال روند افزایشی از سطح ۱۳۶۶ بیشتر شبیه به یک الگوی صاف و تخت (flat) است و توسط امواج سه جزء که تقریبا از نظر طولی با هم برابر هستند مشخص شده است. براساس این تجزیه و تحلیل ریزش قیمت به سوی سطح ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) محتمل است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۳۲۶ و ۱۳۳۳ خواهد بود.

علت اصلی کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی به کمترین نرخهای ۵ هفته اخیر افزایش ارزش دلار آمریکا و مخصوصا رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور به بالاترین نرخهای چهار ساله گذشته است. یکی از موثرترین دلایل این اتفاق، نگرانی از افزایش بدهی های دولت آمریکا و فشارهای تورمی ناشی از افزایش احتمالی بهای نفت و ادامه ی گمانه زنی های بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال بوده است.

همانطور که قبلا گفته شد اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود و افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا باعث افزایش اختلاف بین نرخ بازدهی این اوراق با اوراق ژاپن و آلمان و در نتیجه کاهش بیشتر ارزش یورو و ین در برابر دلار آمریکا شده است.

شاخص دلار در برابر سبد شش ارز مهم جهانی در معاملات امروز تا سطح ۹۱٫۱۷ واحدی افزایش یافته است. قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی های پربازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

باید توجه داشت طلا دارایی مطمئن و امن محسوب می شود که ارزش آن در زمان بی ثباتی‌های اقتصادی افزایش می‌یابد اما در زمان بازگشت اطمینان به بازارها ارزش آن کاهش می یابد. در واقع پس از اعلام استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر احتمال سفر به چین که منجر به تخفیف نگرانی ها از تنش تجاری بین دو کشور می شود، احتمال ادامه حرکت کاهشی قیمت جهانی اونس طلا با هدف های مشخص شده در چارت وجود دارد و پتانسیل عرضه می تواند عامل اصلی حرکت کاهشی در قیمت جهانی طلا باشد و این روند در کوتاه فشارهای نزولی بر آن را بیشتر کرده است. امروز بازار در انتظار اعلام نرخ بهره و کنفرانس خبری ماهانه بانک مرکزی اروپا است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران آمار سفارشات کالاهای بادوام و آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا اعلام می شوند. در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند.

این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار کاهش رشد شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه مارس از رقم قبلی %۳٫۰۰ به %۱٫۳ و همچنین انتظار کاهش رشد شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۱٫۰۰ به %۰٫۵ وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا