تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۱۳۱۰ کاهش یابد و با شکست آن به سوی سطح حمایت بعدی ۱۳۰۱ سقوط کند و سیگنال فروش صادر کند که این حرکت را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارند که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) محسوب می شود. به باور ما الگوی صاف و تخت (flat) از سطح ۱۳۶۶ تایید شده است و این توسط امواج سه جزء که تقریبا از نظر طولی با هم برابر هستند در نمودار زیر مشخص گردیده است.

براساس این تجزیه و تحلیل ریزش قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی (C) به سوی سطح ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) محتمل است. در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۳۲۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت به ترتیب به سطوح ۱۳۳۳ و ۱۳۴۰ می شود.

بنابراین با توجه به تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) تثبیت شده است ورود به پوزیشن خرید پیشنهاد نمی شود و احتمال ورود فروشندگان و ریزش قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۰۱ وجود دارد که این اهداف را در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی طلا همچنان به روند نزولی خود ادامه می دهد بطوریکه ارزش آن در آستانه ی شکست سطح حمایت ۱۳۱۶ قرار گرفته است. کاهش بهای طلا علتهای فراوانی دارد. کاهش تنش های ژئوپولیتیکی، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا ، کاهش یورو پس از سخنرانی روز گذشته ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا و ملاحظات تکنیکال همگی از عوامل کاهش قیمت جهانی طلا می باشند اما در این میانه عامل دیگری نیز وجود دارد. افزایش ارزش دلار آمریکا.

بالا آمدن قیمت دلار موجب کاهش قدرت خرید طلا به سایر ارزهای خارجی می شود که این مسئله خود کاهش تقاضا و سپس افت قیمت را دامن می زند. بنابراین موج اخیر تقویت ارزش دلار آمریکا یکی از دلایل تضعیف طلا و نقره بوده است. در بازار برای موفق بودن علاوه بر آنکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است.

به بیان دیگر این سوال مطرح است آیا اونس طلا همچنان ضعیف خواهد شد؟ در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می آید که در کوتاه مدت آینده خوشی در انتظار اونس طلا نیست. بنابراین می توان گفت تقویت ارزش دلار آمریکا، افزایش چشمگیر نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا و کاهش نگرانی های ژئوپولیتیکی منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۵ هفته گذشته شده است. بنابراین همچنان انتظار کاهش قیمت تا نزدیک ۱۳۰۰ را داریم.

رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز جمعه در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند و نشست صبحگاهی آنها به پایان رسید. امید می‌رود نشست آنها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌ جزیره کره بیانجامد. از سو دیگر کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با دعوت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی موافقت کرده و طرفین در ماه مه دیدار خواهند کرد و این اتفاقات هر چه هست با توجه به آنکه تنش را در شبه جزیره کره کاهش می دهد در حال حاضر منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا در بازار شده است.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) اعلام می شود و این شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود.

در بازار، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا سیکل رشد نرخ بهره بانکی خود را ادامه دهد، بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت ارز (دلار) و کاهش بیشتر اونس طلا خواهد انجامید و همچنین بالعکس. شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید.

در صورت افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای از احتمال تصمیم بانک فدرال برای ادامه ی سیکل رشد نرخ بهره بانکی خواهد بود که می تواند انتظارات نرخ بهره ای بانک فدرال را برای افزایش نرخ بهره در سال جاری افزایش دهد. بطوریکه در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود %۹۳٫۳ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ به میزان %۰٫۲۵ دیگر افزایش یابد و از محدوده %۱٫۵۰ – %۱٫۷۵ به محدوده %۱٫۷۵ – %۲٫۰۰ رشد یابد.

خبری که امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود براساس پیش بینی ها نشان خواهد داد که شاخص مقدّم تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای دوره سه ماهه اول سال جاری به میزان %۲٫۰۰ رشد داشته باشد که  کمتر از رقم قبلی %۲٫۹ می باشد. برای شاخص تعدیل تولیدات ناخالص داخلی آمریکا نیز پیش بینی می شود رشد آن از رقم قبلی %۲٫۳ به %۲٫۲ کاهش یابد یابد و هزینه اشتغال آمریکا در دوره فصلی از رقم قبلی %۰٫۶ به %۰٫۷ افزایش یابد. در صورتیکه آمارهای امروز از آمریکا بالاتر از حد انتظارات بازار اعلام شوند باید از هم اکنون اونس طلا را در حوالی ۱۳۰۰ دید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا