تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مدتی را بین سطوح خنثی و رنج ۱۳۱۶ و ۱۳۲۶ در نوسان باشد و بعد از آن با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند موج نزولی C قرار دارند که این سومین موج از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) در نظر گرفته می شود.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا بعد از ناتوانی در شکست سطح حمایت ۱۳۱۶ که مماس با کف کانال نزولی نیز می باشد مقداری به نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۶ اصلاح کرده است اما مشخص نیست که این حرکت اصلاحی تا چه حد قوی خواهد بود و تا چه حد قیمت را بالا می کشاند.

از منظر تحلیل تکنیکال، کانال نزولی کوچک رسم شده در چارت تایم فریم یک ساعته حداکثر افزایش قیمت در این موج اصلاحی را در حدود سطح ۱۳۳۳ آنهم به شرط شکست کامل و تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۲۶ نشان می دهد. این در حالی است که امروز در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۳۱۶ و تثبیت قیمت پایین آن باعث از سرگیری روند نزولی و ریزش قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب به سوی سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۰۱ خواهد شد.  بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطوح ۱۳۱۶ و ۱۳۲۶ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

امروز بازارهای ژاپن ، چین و هند و فردا بسیاری از بازارهای آسیا تعطیل هستند و انتظار می رود حجم معاملات طلا نیز پایین باشد. کاهش تنش های ژئوپولیتیکی، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا ، کاهش یورو پس از سخنرانی هفته گذشته ماریو دراقی رئیس بانک مرکزی اروپا و ملاحظات تکنیکال همگی در کنار تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا از عوامل کاهش قیمت جهانی طلا به سطح ۱۳۱۵ در معاملات هفته گذشته می باشند و حرکت اصلاحی قیمت آن از سطح ۱۳۱۵ فعلا در نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۲۶ بطور کامل محو شده است و دلیل آن این است که بسیاری از سرمایه گذاران همچنان انتظار دارند که بانک فدرال رزرو آمریکا بعد از جلسه این هفته به سناریوی افزایش نرخ بهره متوسل گردد.

از سوی دیگر رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز هفته گذشته در منطقه غیرنظامی شده بین دو کره دیدار کردند و نشست آنها به کاهش تنش‌ها و اجرای خلع سلاح کامل هسته‌ای در شبه‌ جزیره کره کمک کرده است. از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با دعوت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی موافقت کرده و طرفین در ماه مه دیدار خواهند کرد و این اتفاقات هر چه هست با توجه به آنکه تنش را در شبه جزیره کره کاهش می دهد می تواند منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا در بازار شود.

اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد. در این میان بی شک اخبار آمریکا مخصوصا جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی (NFP) این کشور توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. روز چهارشنبه بعد از انتشار بیانیه مهم بانک مرکزی آمریکا ، مطابق همیشه اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی طلا بشمار می رود.

همانطور که هفته گذشته گفته شد افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا موجب کاهش جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاران و در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۱۶ و تثبیت قیمت در پایین این سطح منجر به افت قیمت آن می گردد. لازم به ذکر است اعلام تمایل آمریکا برای مذاکره در مورد تنش تجاری با چین در پایین این هفته و گرایش سرمایه گذاران به بازارهای پر ریسک تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۳۲۶ تثبیت شده است موجب کاهش تقاضا برای خرید طلا می شود. در تقویم اقتصادی امروز در بازار آمریکا شاخص تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE) و شاخص مصارف و درآمدهای شخصی آمریکا و همچنین شاخص مدیران خرید شیکاگو و فروش خانه های معوقه اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا