تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی و افزایشی خود که از سطح حمایت ۱۳۰۱ آغاز کرده است در پایین سطح مقاومت ۱۳۱۶ پایان دهد و دوباره به سوی سطح حمایت ۱۳۰۱ کاهش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۱۳۶۶ بیشتر شبیه به یک الگوی سقف دو قلو است که به محض شکسته شدن سطح ۱۳۰۱ بیشتر تایید می شود و می تواند در میان مدت تارگت های نزولی ۱۲۸۵ و ۱۲۶۶ و پس از آن ۱۲۳۵ را نمایان سازد.

برای امروز بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند افزایشی ۱۲۳۵ به ۱۳۶۶ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۳۱۶٫۳۵ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی وجود دارد و پیش بینی می شود این سطح توسط مقاومت دیگری در سطح ۱۳۱۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) مانع از افزایش قیمت گردد. در حرکت نزولی چنانچه سطوح حمایت ۱۳۰۱ و ۱۳۰۰ با قدرت شکسته شوند منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۹۲ خواهد شد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۶ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن سناریوی نزولی را خنثی خواهد کرد. انتشار بیانیه امشب بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند و معامله گران در انتظار این خبر هستند.

در معاملات بازار قیمت جهانی طلا به پایین ترین نرخهای ۴ ماهه گذشته کاهش یافت و با بازگشت چینی ها از تعطیلات روز کارگر به بازار قیمت آن مقداری از نزدیکی سطح حمایت ۱۳۰۱ اصلاح کرده است اما انتظار می رود با توجه به تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۴ ماهه گذشته در مقابل ارزهای اصلی بازار و انتظار برای بیانیه بانک فدرال و گزارش بازار کار آمریکا امروز با سطح مقاومت در نزدیکی ۱۳۱۶ مواجه شود و معامله گران در انتظار خبر امروز بیانیه نرخ بهره بانک فدرال و فردا آمار اشتغال ماهیانه آمریکا هستند.

هرچند احتمال تغییر نرخ بهره بانکی آمریکا از محدوده ۱٫۵۰% – %۱٫۷۵ در پایان نشست امروز بانک فدرال بسیار کم است، اما این انتظار و احتمال %۹۴ همچنان در بازار وجود دارد که در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ نرخ بهره بانک فدرال به میزان ۲۵ واحد دیگر افزایش یابد. قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در هر صورت امروز بیانیه نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر می شود و بسته به اینکه مقامات این نهاد چه موضعی در مورد سیاست های آتی پولی بگیرند سرنوشت دلار آمریکا و قیمت جهانی طلا برای روزهای آینده مشخص خواهد شد.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد،  نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت. وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و  به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. هم‌اکنون ریاست بانک فدرال رزرو را جرومی پاول بر عهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا