تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه به سطح مقاومت ۱۳۱۶ اصلاح کند که این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت مهم و کلیدی ۱۳۰۱ نشان داده است. در چارت پایین این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) محسوب می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. از دیدگاه تحلیل تکنیکال الگوی قیمت از سطح ۱۳۶۶ به این سو بیشتر شبیه به یک الگوی سقف دو قلو که است که در صورت شکست سطح حمایت ۱۳۰۱ بیشتر تایید می شود که می تواند در میان مدت تارگت نزولی ۱۲۳۵ را به همراه داشته باشد.

با این حال اگر قیمت جهانی اونس طلا به هر دلیلی نتواند به پایین سطح حمایت ۱۳۰۱ برسد و از سطح مقاومت ۱۳۱۶ عبور کند و افزایش بیشتری داشته باشد این الگو به یک الگوی صاف و تخت (Flat) تبدیل خواهد شد و این بدان معنی است که روند صعودی قبلی به ۱۳۶۶ ممکن است از سرگرفته شود. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها در صورت شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح ۱۳۰۱ منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱۲۸۶ می شود.

این در حالی است که در حرکت صعودی شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۱۶ موجب صدور سیگنال خرید و افزایش قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۶ خواهد شد. بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا بالای سطح حمایت ۱۳۰۱ تثبیت شده است احتمال برگشت و اصلاحی دوباره قیمت آن به سطح مقاومت ۱۳۱۶ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

کمیته بازار آزاد بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) – که مسئولیت سیاستگذاری پولی را برعهده دارد- روز گذشته میزان نرخ بهره بانک فدرال را بدون تغییر، همان رقم %۱٫۵۰ – %۱٫۷۵ ثابت نگاه داشت و در بیانیه ای اعلام داشت افزایش بعدی در نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ماه ژوئن تضمین شده است. بانک مرکزی آمریکا در جلسه ماه مارس نرخ بهره بانکی خود را افزایش داده بود و پیش بینی افزایش دو مورد دیگر تا پایان سال جاری کرده بود.

اما در کل قیمت جهانی طلا نتوانست در واکنش به بیانیه دیشب بانک فدرال به پایین سطح حمایت ۱۳۰۱ کاهش یابد و از این رو می توان چنین استنباط کرد که انتظارات در رابطه با رشد نرخ بهره بانک فدرال در ماه ژوئن از مدتها پیش شکل گرفته است و آن اتفاق هم اکنون بیش از حد در قیمت‌ گذاری لحاظ شده است یا به عبارت دیگر قیمت جهانی طلا این فاکتور را در قیمت‌ گذاری خود لحاظ کرده و از قبل به استقبال آن رفته است و دیگر خبر جدیدی برای بازار نیست.

در ادبیات مالی به چنین وضعیتی پیش خور شدن خبر یا Priced in گفته می‌شود، بدین معنی که فاکتورهای مشخصی در قیمت‌ گذاری طلا منظور شده‌اند و انتشار اخبار جدیدی در رابطه با آن فاکتورها تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نمی‌کند و همچنین همانطور که دیروز گفته شد چینی ها از تعطیلات طولانی برگشته اند و با هر بار نزدیک شدن قیمت به سطح حمایت روانی ۱۳۰۰ شاهد برخی خریدها به دلیل افت قیمت جهانی طلا هستیم.

از سوی دیگر سرمایه گذاران در انتظار مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین و همچنین گزارش اشتغال ماه آوریل آمریکا در معاملات فردا هستند. حالا که بیانیه جلسه بانک فدرال منتشر شده است سرمایه گذاران به شدت توجهات خود را به مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین جلب کرده اند و قرار است مقامات آمریکایی مسئله حقوق مالکیت فکری ، فناوری مشترک، و موضوع سرمایه گذاری های مشترک را با مقامات چینی در میان بگذارند و اگر مذاکرات درباره تجارت و مسئله تراز تجاری بین آمریکا و چین صریح نباش  این مساله می تواند به تقویت قیمت جهانی کمک کند.

امروز استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا با معاون نخست وزیر چین دیدار خواهد داشت و از آنجایی که مقامات دولتی چین گفته اند که این کشور تسلیم تهدیدات تجاری آمریکا نخواهد شد و هیچ پیش شرطی را نیز برای گفتگوها نمی پذیرد، سرمایه گذاران از هم اکنون نسبت به این مذاکرات با احتیاط برخورد کرده اند که این موضوع در صورت حل نشدن اختلافات و یا شکست در مذاکرات می تواند دوباره به تقویت قیمت جهانی طلا بیانجامد.

امروز به غیر از شاخص مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و شاخص موسسه مدیریت عرضه ی بخش خدمات آمریکا (ISM) اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز آمریکا دیده نمی شود و توجه بازار عمدتا به مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا