تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۷۰٫۲۹ دلار در هر بشکه را تاچ کند و با شکست آن به سوی سطوح ۷۰٫۸۸ و ۷۱٫۵۳ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو نشان داده اند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۷۰٫۲۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۱٫۸۱ قرار دارد که پیش بینی می شود بزودی از این سطح عبور کند و براساس روند رنج و خنثی بین سطوح ۶۷٫۰۵ و ۶۹٫۱۴ احتمال افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۷۱٫۵۳ زیاد است. این روند رنج و خنثی در کنار رالی افزایشی قوی قیمت نفت خام سبک آمریکا بیشتر شبیه به یک الگوی پرچم (flag) است که به تارگت افزایشی ۷۵ اشاره دارد.

با این حال کمی بعید به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در اولین تلاش خود بتواند با قدرت از سطوح مقاومت ۷۰٫۸۸ و ۷۱٫۵۳ عبور کند و این سطح در نزدیکی مقاومت دیگری در نرخ ۷۱٫۲۴ در چارت روزانه قرار گرفته است. این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (C) می باشد. در حرکت نزولی اولین سطح حمایت بر روی ۶۹٫۱۴ دیده می شود که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۸٫۲۹ می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.  در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

عمیق تر شدن بحران اقتصادی در ونزوئلا ممکن است موجب کاهش بیشتر تولید و صادرات نفت این کشور شود که همین مساله به تقویت قیمت نفت در بازار جهانی بیانجامد بطوریکه قیمت نفت خام آمریکا امروز برای اولین بار از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون به بالای ۷۰ رسیده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۷۵٫۴۵ را تاچ کند و با شکست آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۶٫۳۴ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت ویو در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت مربوطه مشخص است افزایش روز ۴ مه ۲۰۱۸ قیمت نفت برنت دریای شمال کمی گیج کننده به نظر می رسد. از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت ممکن است این حرکت بخشی از موج اصلاحی افزایشی از روند نزولی از سطح ۷۵٫۴۱ (بالاترین سطح ۳۰ آوریل ۲۰۱۸) باشد یا اینکه استمرار روند افزایشی قیمت از سطح ۶۶٫۶۹ باشد.

با توجه به اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۶۹٫۵۶ (بالاترین سطح ۱۹ آوریل ۲۰۱۸) رسیده است احتمال اینکه قیمت نفت برنت دریای شمال نیز روند افزایشی خود را از سرگرفته باشد، زیاد است. با این حال از آنجایی که قیمت نفت برنت در چارت روزانه به سطوح مقاومت ۷۵٫۴۷ و ۷۵٫۶۲ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی بزرگ (C) نزدیک شده است چندان نباید به استمرار روند صعودی زیاد خوش بینی بود.

واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI نیز اشاره به عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت بالای سطوح مقاومت ۷۵٫۴۷ و ۷۵٫۶۲ دارد و ممکن است امروز این حرکت افزایشی در نزدیکی این سطوح مقاومت کمی متوقف شود و مقداری شاهد حرکت اصلاحی باشیم.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن سطح مقاومت ۷۵٫۶۲ موجب تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال و صدور سیگنال خرید به سوی سطح ۷۷٫۸۱ دلار در هر بشکه می شود که در چارت تایم فریم یک ساعته بعدی مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن