تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح ۱۳۰۱ (پایین ترین سطح ۱ مه ۲۰۱۸) را لمس کند که این موضوع را سه مرتبه عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۳۱۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C قرار دارد که در واقع این سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) به این سو می باشد.

این ناتوانی های مکرر قیمت جهانی اونس طلا در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ به معنای آن است که موج اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۳۰۱ تکمیل شده است و قیمت آن در کانال نزولی دوباره روند نزولی خود را از سرخواهد گرفت.

چنانچه امروز سطوح حمایت ۱۳۰۱ و ۱۳۰۰ شکسته شود هم تارگت نزولی ۱۲۸۶ را تایید خواهد کرد و هم مهر تاییدی در جهت سقف دو قلو (double top) در حدود سطح ۱۳۶۶ خواهد بود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها در صورت شکست و تثبیت حداقل کندل دو ساعته قیمت بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶ موجب افزایش قیمت به سطح مقاومت بعدی به ترتیب به سطوح ۱۳۲۰ و ۱۳۲۶ خواهد شد.

در چارت بعدی قیمت جهانی اونس طلا پس از خبر دیشب نتوانست بیشتر از سطح مقاومت ۱۳۱۶ افزایش یابد و دوباره تحت فشارهای نزولی به پایین سطح ۱۳۱۰ قرار گرفته است که عمده ی دلیل آن افزایش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و رشد قابل توجه نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ده ساله آمریکا در نتیجه افزایش قیمت نفت است که نرخ بازدهی آن را به سطح ۳ درصد رسانده است.

از آنجاییکه ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز رو به افزایش است، احتمال تقویت بیشتر قیمت آن بعید نیست و در حرکت نزولی شکسته شدن سطح ۱۳۰۶ هدف های نزولی ۱۳۰۱ و در ادامه ۱۲۸۶ را نمایان خواهد ساخت. باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

همانطور که قبلا گفته شد بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. در صورتی که این سناریوی نزولی محقق شود باید انتظار موج دیگری از تضعیف اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۳۰۱ و در میان مدت ۱۲۸۶ را نشانه خواهد رفت.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص PPI یا میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند  اعلام خواهد شد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. برای شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا پیش بینی می شود در ماه آوریل به میزان %۰٫۲ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان %۲٫۸ افزایش یافت و برای شاخص پایه یا اصلی قیمت تولیدکنندگان آمریکا انتظار می رود ماهیانه از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و سالیانه از رقم قبلی %۲٫۷ به %۲٫۴ تغییر یابد.

شاخص مهم دیگر که فردا اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. این دو  مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم آمریکا بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال بسیار کلیدی و مهم است. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص  CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش “نرخ تورم” بکار می رود.

برای این شاخص فردا پیش بینی می شود در ماه آوریل از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۴ به %۲٫۵ افزایش یابد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آنCore CPI  گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه آوریل همانند رقم قبلی %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته از رقم قبلی %۲٫۱ به %۲٫۲ رشد داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا