تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز یا در هفته جاری برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM8) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۶۷٫۲۷ دلار در هر بشکه اصلاح کند و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ در چارت روزانه به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت روزانه نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ تشکیل شده است و واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI بیانگر آن است که برای این هفته شانس شکست و تثبیت قیمت نفت خام سبک آمریکا در بالای سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ ضعیف است.

از منظر تحلیل تکنیکال الگوی دوجی که در روز ۱۰ مه ۲۰۱۸ در حدود سطح ۷۱٫۲۴ ساخته شده به معنای سیگنال فروش است و شمعدان سیاه در ۱۱ ماه ۲۰۱۸ این سیگنال را تایید کرده است و به نظر می رسد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در حدود سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ سقف و پیک قیمت خود را ساخته باشد.

مفهوم دوجی اشاره به نمودارهای شمعی دارد که قیمت شروع و پایان آن‌ها یکسان است. دوجی‌ها دارای بدنه نازک که معمولاً به‌ صورت یک خط نازک و باریک نشان داده می‌شوند. تردید بین خریداران و فروشندگان سهم مهم‌ترین نتیجه ‌ای است که از دوجی‌ها استنباط می‌شود.

در چارت پایین ماروبزو (Marubozu) به یک کندل نزولی بدون سایه بالایی و پایینی گفته می شود و در این حالت قیمت باز شدن برابر قیمت سقف و قیمت بسته شدن برابر قیمت کف است. این شمع نشان دهنده این است که کنترل بازار نفت در دست فروشندگان است و بازار رو به پایین می باشد. این شمع اولین مرحله تشکیل یک روند نزولی (به صورت برگشتی) یا ادامه نزول می باشد.

هر چند برای امروز تارگت و هدف نزولی ۶۷٫۲۷ فاصله زیادی با نرخهای فعلی قیمت نفت خام سبک آمریکا دارد و کمی این تارگت نزولی اغراق آمیز به نظر می رسد اما هدف نزولی واقع بینانه را می توان در حدود سطح ۶۹٫۱۴ در چارت یک ساعته شناسایی کرد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۱٫۸۱ تشکیل شده است.

برای امروز شکسته شدن سطح حمایت ۷۰٫۲۹ تارگت نزولی ۶۹٫۱۴ را بیشتر تایید خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت صعودی سطوح مقاومت به ترتیب بر روی ۷۰٫۸۸ و ۷۱٫۵۳ قرار دارند که هر یک از این سطوح می توانند مانع از هر گونه افزایش قیمت یا بازار رو به بالا شوند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN8) پیش بینی می شود قیمت آن به ترتیب به سطوح حمایت ۷۶٫۳۴ و ۷۵٫۴۵ اصلاح داشته باشد و این حرکت نزولی را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۷٫۷۹ در چارت تایم فریم یک ساعته بعدی به وضوح نشان داده است و نشانه ی روند نزولی قیمت تلقی می شود.

همانگونه که در چارت قیمت نفت برنت دریای شمال مشخص است این سطح مقاومت ۷۷٫۷۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۶۳٫۱۹ تشکیل شده است و حرکت اصلاحی که در برخورد به این سدّ و مانع اتفاق افتاده از سه موج تشکیل شده است.

موج سوم یعنی موج c در ضعیف ترین قدرت نزولی خود می تواند حداقل قیمت نفت برنت دریای شمال را تا حدود سطح ۷۶٫۳۴ پایین بکشاند و همچنین باید توجه داشت این موج در بیشترین قدرت نزولی خود از توانایی و قدرت زیادی برای کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به پایین سطح حمایت ۷۶٫۳۴ برخوردار است.

واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) به کاهش بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال اشاره دارد و براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود موج اصلاحی نزولی فعلی بیشتر به خاطر برخورد قیمت آن به سطح مقاومت ۷۷٫۸۱ در چارت روزانه بوده است. این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی از موج افزایشی بزرگ (C) قرار دارد.

بنابراین طبق این تجزیه و تحلیل فیبوناچی پروجکشن قیمت نفت برنت دریای شمال در این هفته می تواند تا سطح ۷۵٫۶۲ برگشت و اصلاح داشته باشد. واگرایی کاهشی در اندیکاتور روزانه RSI این تحلیل فیبوناچی پروجکشن را بیشتر تکمیل کرده است و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۵٫۶۲ با قدرت شکسته شود در میان مدت (روزها و هفته های آتی) سیگنال فروش تا سطح ۷۱٫۳۷ دلار در هر بشکه صادر خواهد کرد که در چارت روزانه مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن