تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۱۳۰۱ را لمس کند و این حرکت نزولی را تکمیل شدن حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۱۳۰۱ در همان سطح مقاومت ۱۳۲۶ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۳۰۱ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارد. در چارت پایین این حرکت اصلاحی از سطح ۱۳۰۱ به خوبی توسط چند سطوح فیبوناچی پروجکشن کنترل شده است.

همانطور که می دانیم فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

چنین رفتاری نشان می دهد که این حرکت اصلاحی در واقع بخشی از همان موج نزولی C در چارت پایین است که به احتمال زیاد قیمت جهانی اونس طلا را دیر یا زود به نرخهای پایین ۱۳۰۱ هدایت خواهد کرد. بنابراین در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۳۰۱ با قدرت شکسته شود می تواند با تایید الگوی سقف دو قلو در حدود سطح ۱۳۶۵ تارگت نزولی ۱۲۸۶ را برای قیمت جهانی اونس طلا نشانه گیرد.

لازم به ذکر است امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۳۱۶  سناریوی نزولی را نقض و افزایش قیمت به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۶ را به همراه خواهد داشت که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

امروز به دلیل رشد ارزش دلار آمریکا و در حالی که سرمایه گذاران چشم انداز افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری را مدنظر قرار داده اند، قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح حمایت ۱۳۱۶ کاهش یافته است و همین طور به خاطر رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا، قیمت جهانی طلا در حال کاهش به سوی سطح حمایت ۱۳۰۱ است.

باید توجه داشت قیمت جهانی طلا به شدت نسبت به هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا حساس است زیرا رشد نرخ بهره موجب افزایش ارزش دلار آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا می شود و قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به دلار آمریکا از جمله اونس طلا را کاهش می دهد.

در شرایط حال حاضر کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین نیز تاثیری منفی بر قیمت جهانی طلا گذاشته است و از سوی دیگر موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر به ۸۵۶٫۱۶۷ تن کاهش یافته و براساس آنچه که مشخص است معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران شاخص خرده فروشی یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا اعلام می شود که می تواند بیانگر سلامت اقتصاد مصرف کنندگان آمریکایی باشد. با توجه به اینکه دو سوم اقتصاد آمریکا را خرجکرد مصرف کنندگان تشکیل می دهد بسیار مهم است که امروز این بخش سالم و بالاتر از حد انتظارات باشد تا منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح حمایت ۱۳۰۱ شود.

برای امروز پیش بینی می شود شاخص خرده فروشی آمریکا در ماه آوریل %۰٫۴ و شاخص خالص آن %۰٫۵ رشد داشته باشد. از مجموع این نشانه ها می توان انتظار داشت که بزودی قیمت جهانی اونس طلا در صورت اعلام قوی شاخص خرده فروشی آمریکا به سوی سطح حمایت ۱۳۰۱ کاهش یابد. بدین جهت می بایست طی معاملات امروز وضعیت نوسانات بازار را بعد از اعلام خبر شاخص خرده فروشی آمریکا بدقت مدّ نظر قرار دهیم تا شاهد واکنش قیمت جهانی اونس طلا به این خبر باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا