تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطح مقاومت ۱۳۰۱ مواجه شود و با توجه به الگوی سقف دو قلو (double top) و تحلیل سطوح فیبوناجی پروجکشن امروز از پشت این سطح مقاومت ۱۳۰۱ دوباره سیگنال فروش صادر کند و بعد از آن به ترتیب به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۶ و ۱۲۷۷ کاهش یابد.

در چارت پایین مشخص است که این الگوی سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته که با کاهش دیروز قیمت به پایین خط گردن، این الگوی نزولی را تایید کرده است و بر همین اساس در میان مدت (طی هفته های آتی) می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در محدوده ۱۲۹۲ و ۱۲۸۶ مقداری حمایت شده است که این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارند.

هر چند این محدوده حمایتی کمی باعث برگشت و اصلاح قیمت شده است اما انتظار داریم امروز این حرکت پول بک یا برگشتی پشت سطح مقاومت ۱۳۰۱ یعنی جاییکه خط گردن از الگوی سقف دو قلو قرار دارد، تمام شود و بعد از آن با شکست سطوح حمایت ۱۲۹۲ و ۱۲۸۶ سیگنال فروش جدیدی با تارگت های ۱۲۷۷ و ۱۲۷۰ صادر کند که این اهداف نزولی را در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

لازم به ذکر است سطوح مقاومت امروز قیمت جهانی اونس طلا به ترتیب بر روی نرخهای رزیستنس قوی و مستحکم ۱۳۰۱ ، ۱۳۰۵ و ۱۳۱۰ تشکیل شده اند که در طول معاملات روزانه هر یک از این سطوح می توانند مانع از هر گونه حرکت افزایشی قیمت شوند.

همانطور که دیروز گفتیم به دلیل رشد ارزش دلار آمریکا و در حالی که سرمایه گذاران چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری را مدنظر قرار داده اند، قیمت جهانی اونس طلا بالاخره به پایین سطح حمایت روانی ۱۳۰۰ سقوط کرد و به خاطر رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا به بالاترین نرخهای خود از سال ۲۰۱۱ به این سو، قیمت جهانی طلا در حال کاهش به سوی سطوح حمایت ۱۲۸۶ و ۱۲۷۷ است.

دلیل افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا یا سقوط قیمت اوراق قرضه به خاطر انتشار جدید اوراق قرضه برای تامین کسری بودجه آمریکا و رشد انتظارات تورمی این کشور به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ به این سو است که منجر به سقوط قیمت اوراق قرضه و افزایش نرخ بازدهی آن شده است.

باید توجه داشت قیمت جهانی طلا به شدت نسبت به هر گونه افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا حساس است زیرا رشد نرخ بهره موجب افزایش ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۵ ماهه گذشته در مقابل ارزهای اصلی بازار و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت آمریکا به بالای سطح %۳٫۰۵ شده است و قیمت کالاهای ارزش گذاری شده به دلار آمریکا از جمله اونس طلا را کاهش داده است.

افراد فعال در بازارهای مالی همواره به دنبال یافتن بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی هستند. وجود رابطه معکوس بین قیمت جهانی اونس طلا و نرخ بازدهی اوراق قرضه باعث شده است که سرمایه‌گذاران به دقت اخباری که باعث رشد یک بازار و به تبع نزول بازار دیگر می‌شود را دنبال کنند. به طور مثال نرخ بهره اعلامی از سوی آمریکا تاثیر فراوانی بر میزان رابطه فوق دارد. در کشور آمریکا اوراق قرضه با نام Bond شناخته می‌شوند.

در شرایط حال حاضر ادامه ی تقویت ارزش دلار آمریکا و رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا در بازارها تاثیری منفی بر قیمت جهانی طلا گذاشته است و از سوی دیگر موجودی کل ذخایر طلا صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر به ۸۵۶٫۱۶۷ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در واقع پس از انتشار گزارشی از افزایش میزان هزینه های مصرفت کننده در اقتصاد آمریکا که سبب رشد ارزش دلار آمریکا به بالاترین رقم خود در سال جاری میلادی شده است، میزان نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم در طی حدود ۷ سال گذشته رسیده است.

واقعیت آن است که بانک فدرال رزرو آمریکا تمایل زیادی به ادامه سیکل افزایش نرخ بهره در سال جاری دارد و هم اکنون طبق پیش بینی ها احتمال افزایش سه نوبت دیگر نرخ بهره بانک فدرال تا پایان سال جاری به بالای %۵۰ رسیده است امری که به تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار کمک خواهد کرد.

همانطور که قبلا گفتیم از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. امروز در تقویم اقتصادی به جز شاخص مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی و تولیدات صنعتی آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شود و بازار جهانی اونس طلا عمدتاً به نوسانات دلار آمریکا و بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا