تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLM8) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۷۱٫۵۳ دلار در هر بشکه به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۲۹ افزایش یابد و این در حالی است که در حرکت نزولی تنها شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۷۰٫۲۹ منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۹٫۱۴ می شود.

از نظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت خام سبک آمریکا همچنان بالای سطح حمایت ۷۰٫۲۹ خود را تثبیت کرده است و همانطور که دیروز گفته شد برای تایید ادامه حرکت افزایشی قیمت به سوی سطح ۷۲٫۲۹ می بایست با قدرت در بالای سطح مقاومت ۷۱٫۵۳ تثبیت شود.

هرچند دیروز عبور قیمت از سطح ۷۱٫۵۳ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در بالای این سطح انجام شد و مجددا ارزش آن به حدود ۷۰٫۴۰ اصلاح کرد اما فعلا بالای نرخ ۷۰٫۸۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی) قرار دارد. در مباحث پیشین تا حدودی به بحث شکست های غلط پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که جسته و گریخته از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنیم.

به صورت ساده می توان گفت که شکست به معنای بالاتر رفتن یا پایین تر آمدن از قیمتی است که قبلا سدی را در برابر این کار ایجاد کرده بود ، حالا این سطح می تواند یک حمایت یا مقاومت افقی و یا خط روند صعودی یا نزولی باشد. هنگامی که این سطح شکسته شود شاید بتوان یک موقعیت معاملاتی را شکار کرد. اما آیا همه شکسته ها معتبر هستند؟ مسلما خیر.

چون در این صورت مفاهیمی مثل تله های صعودی یا تله های نزولی (bull and bear traps) معنایی نداشتند، بنابراین باید شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص داد. در واقع تشخیص شکست های درست از غلط مشکل ترین بخش استراتژی معامله براساس شکست هاست.

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم ما در حوالی سطح مقاومت ۷۱٫۵۳ بسر می بریم و از آنجاییکه این خط مقاومت اهمیت روانی بسیار زیادی دارد چنین رفتار های اصلاحی و برگشتی از بازار چندان غیر عادی نیست مگر آنکه از بالا با قدرت این خط مقاومت شکسته شود و سیگنال افزایش و خرید به سوی سطح ۷۲٫۲۹ صادر کند.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد. (فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout اتفاق افتاده است.

در نمودار پایین مشخص است که قیمت نفت خام سبک آمریکا در یک محدوده مشخص مابین ۷۰٫۲۹ و ۷۱٫۵۳ در حال نوسان است و بین این سطوح محصور می باشد و دیروز قیمت یک بار به مقاومت ۷۱٫۵۳ نفوذ کرد و تا سطح ۷۱٫۹۰ بالا آمد اما بلافاصله به سوی سطح ۷۰٫۴۰ یعنی نزدیکی سطح حمایت ۷۰٫۲۹ عقب نشینی کرد.

اصل اساسی در این مبحث این است که حجم بالای معاملات در زمان شکست شدن یک سطح مقاومت یا حمایت باید مورد توجه قرار گیرد و این نشان دهنده آن است گروهی که قدرت را در دست دارند (چه خریدار و چه فروشنده) با تمام قدرت و توان وارد شوند و به تعبیری در جنگ نهایی برای از سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر پیروز شوند. بنابراین حجم های بزرگ و قدرتمند معاملات باید از حجم های کوچک و کم اهمیت تشخیص داده شوند و در مواقع حساس بازار به کار گرفته شوند.

بنابراین هنگامی که قصد معامله براساس یک شکست (Break out) را داریم، بهتر است حجم معاملات در در آن زمان بررسی کنیم که آیا نسبت به حجم معاملات در همین محدوده زمانی بیشتر بوده است یا خیر، در صورتی که اینگونه نباشد، باید در مورد صحت شکست سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر تردید کرد.

اما معمولا چه مواقع سطح حمایت یا مقاومت با قدرت شکسته می شوند یا چطور شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص دهیم تا گرفتار شکست های غلط نشویم؟

۱) سطح حمایت یا مقاومت باید با یک کندل قدرتمند شکسته شود، سطح حمایت باید با یک کندل بزرگ سیاه (کندل تو پر) و سطح مقاومت با یک کندل بزرگ سفید (کندل تو خالی) شکسته شود.

۲) به هنگام شکست باید حجم معاملات (volume) خرید یا فروش به شکل محسوسی در آن بازه زمانی افزایش یابد.

۳) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح مقاومت زمانی دریافت می شود که صعود ها تند و نزول ها کند باشند.

۴) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح حمایت زمانی دریافت می شود که نزول ها تند و صعودها کند باشند.

۵) به هنگام شکست سطح حمایت یا مقاومت نباید واگرایی در نمودار (اندیکاتورهای RSI و MACD و…) داشته باشیم.

بنابراین همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۷۰٫۲۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۱٫۸۱ تشکیل شده است و در چارت تایم فریم یک ساعته الگوی سقف دو قلو (double top) در حدود سطح مقاومت ۷۱٫۵۳ ساخته شده است که برای تایید آن می بایست به پایین سطح حمایت ۷۰٫۲۹ برسد.

در حرکت صعودی نیز باید قیمت آن از سطح مقاومت ۷۱٫۵۳ براساس توضیحات بالا با قدرت عبور کند تا احتمال رشد قیمت به سطح ۷۲٫۲۹ را فراهم آورد در غیر این صورت با توجه به آنکه در چارت روزانه و یک ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا با سطوح مقاومت ۷۱٫۲۴  و ۷۱٫۵۳ مواجه است اگر در حرکت نزولی سطح حمایت ۷۰٫۲۹ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۹٫۱۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن بعد از شکست یکی از سطوح ۷۱٫۵۳ یا ۷۰٫۲۹ مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRN8) پیش بینی می شود قیمت آن در حرکت صعودی تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۷۸٫۵۲ به سوی سطح مقاومت بعدی ۷۹٫۲۴ افزایش یابد در غیر این صورت ممکن است در صورت شکست سطح حمایت ۷۷٫۷۹ به سوی سطح حمایت بعدی ۷۶٫۹۰ کاهش یابد که این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی از روند افزایشی ۶۳٫۱۹ تشکیل شده است. واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) نیز بیانگر آن است حرکت اصلاحی و نزولی که در برخورد قیمت به سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ اتفاق افتاده است ممکن است برای چند روزی قیمت را پشت این سطح مقاومت نگه دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال دو مرتبه تلاش کرده است تا از سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ عبور کند اما ناموفق بوده است و از این رو  امکان عقب نشینی قیمت و تشکیل حرکت اصلاحی و نزولی وجود دارد. در چارت بعدی یک الگوی سقف دو قلو در حدود سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ ساخته شده است که در صورت شکست سطح حمایت ۷۷٫۷۹ می تواند تارگت های نزولی ۷۶٫۹۰ و ۷۶٫۳۴ را نمایان سازد.

در مجموع به نظر می رسد که برای شروع مجدد حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال نیاز به زمان است و بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در بالای سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ دلار در هر بشکه می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت در آینده باشد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن