تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا گزارش تحلیلی این چند روز اخیر هنوز معتبر است و دلیلی برای تغییر آن وجود ندارد و پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۹۷ و ۱۳۰۱ مواجه شود و با توجه به الگوی سقف دو قلو (double top) و تحلیل سطوح فیبوناجی پروجکشن از پشت یکی از سطوح مقاومت ۱۲۹۴ ، ۱۲۹۷ یا ۱۳۰۱ دوباره سیگنال فروش صادر کند و به ترتیب به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۶ و ۱۲۷۷ کاهش یابد.

همانطور که قبلا گفته شد در چارت پایین مشخص است که این الگوی سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته است که با کاهش قیمت به پایین خط گردن، این الگوی نزولی را بیشتر تایید کرده است و بر همین اساس در میان مدت (طی هفته های آتی) می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در سطح ۱۲۸۶ مقداری حمایت شده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار گرفته است.

هر چند این سطح حمایتی کمی باعث برگشت و اصلاح قیمت شده است اما انتظار داریم امروز این حرکت پول بک یا برگشتی پشت یکی از سطوح مقاومت ۱۲۹۴ ، ۱۲۹۷ و ۱۳۰۱ یعنی جاییکه خط گردن از الگوی سقف دو قلو قرار دارد، پایان یابد و بعد از آن با شکست سطح حمایت ۱۲۸۶ سیگنال فروش جدیدی با تارگت های نزولی ۱۲۷۷ و ۱۲۷۰ صادر کند که این اهداف نزولی را در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

در نگاهی که روز گذشته به بازار داشتیم نوشتیم که عواملی که بازار جهانی طلا را چنین آشفته کرده همچنان پا برجا هستند و تنها عوامل تکنیکی و رسیدن به مناطق اشباع می تواند مقداری جلوی امواج را بگیرد. قیمت جهانی طلا در بازار به پایین ترین سطح خود از ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷ به این سو سقوط کرده است و همچنان تحت تاثیر رشد دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۵ ماهه گذشته و تقویت چشمگیر نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا حرکت نزولی خود را در پایین سطح روانی ۱۳۰۰ حفظ کرده است و این هفته تا بدین لحظه بیشترین کاهش هفتگی خود را از اوایل ماه دسامبر سال گذشته به این سو تجربه کرده است.

صعود معاملات بازارهای سهام آسیا نیز از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی مطمئن کاسته است و همانطور که قبلا گفته شد آنچه که به کاهش قیمت جهانی طلا کمک کرده است، افزایش ارزش دلار آمریکا و رشد بیشتر  نرخ بازدهی اوراق خزانه آمریکا به بالای %۳٫۱۰ بوده که نگه داشتن طلا را گزینه چندان جذابی نمی‌سازد. باید توجه داشت که دلار قوی‌ تر طلا را برای خریدارانی که از ارزهای خارجی استفاده می‌کنند گران‌تر کرده و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود می‌کند.

در واقع از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شود و بازار جهانی اونس طلا عمدتاً به نوسانات دلار آمریکا و بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

حمایت های خاص همواره برای بازار مهم هستند و گذر از آنان به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین هر چند هنوز روند اونس طلا را نزولی می دانم اما ممکن است بازار برای عبور از سطح حمایت ۱۲۸۶ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود. در صورتی که قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا همچنان قدرت خود را حفظ کند دیر یا زود شاهد شکسته شدن حمایت ۱۲۸۶ در قیمت جهانی اونس طلا خواهیم بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا