تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ مواجه شود و با توجه به الگوی سقف دو قلو (double top) و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن دوباره سیگنال فروش صادر کند و به ترتیب به نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۷۷ و ۱۲۷۰ کاهش یابد که برای امروز این حرکت را شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۸۶ در چارت پایین نشان داده است.

در نمودار زیر مشخص است که این الگوی سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته است که با کاهش قیمت به پایین خط گردن، این الگوی نزولی را بیشتر تایید کرده است و بر همین اساس در میان مدت (طی هفته های آتی) می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد. از آنجاییکه قیمت در موج نزولی c قرار دارد، احتمال سقوط بیشتر قیمت آن بعید نیست.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا بالاخره موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۸۶ شد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار داشت و با توجه به شکسته شدن آن سیگنال فروش با تارگت های نزولی ۱۲۷۷ و ۱۲۷۰ صادر کرده است که این اهداف نزولی را در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل بنیادی امروز پس از آنکه استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد بعد از توافق دو اقتصاد بزرگ جهان در مورد کنار گذاشتن تهدید یکدیگر به وضع تعرفه های بالاتر و تلاش برای انعقاد یک توافق تجاری وسیع تر، جنگ تجاری میان آمریکا با چین متوقف شده است، قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۸۵ نزول کرده است که کمترین نرخ از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۷ به این سو می باشد و ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار افزایش یافته و در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به بالاترین رقم خود در ۵ ماه گذشته رسیده است.

همانطور که می دانیم از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گران تر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. در پی انتشار این خبر تقاضا برای سرمایه گذاری در دارایی های امن نظیر طلا ، فرانک سوئیس و ین ژاپن کاهش یافته است.

در حال حاضر بازارها به خبر توافق تجاری چین و آمریکا و توقف جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان واکنش نشان داده اند. در سایر تحولات با ادامه ی نگرانی ها از خطر روی کار آمدن پوپولیست در ایتالیا و تبعات آن بر بازارهای مالی اتحادیه اروپا، ارزش یورو نیز در مقابل دلار آمریکا تا نزدیکی سطح حمایت ۱٫۱۷ پایین آمده است. در واقع بیشتر به خاطر تقویت ارزش دلار آمریکا به بالاترین نرخهای خود در ۵ ماهه گذشته، بالا رفتن میزان بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا و رشد شاخص های سهام بین الملل، قیمت جهانی اونس طلا امروز کاهشی پیش بینی می شود.

از منظر تحلیل بنیادی در صورتی که ریسک های ژئوپولیتیکی مجددا تشدید نشود، ممکن است قیمت جهانی طلا مسیری نزولی را با تارگت های مشخص شده در چارت طی کند. این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا بازار جهانی اونس طلا عمدتاً به نوسانات دلار آمریکا ، بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا ، صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) ، شاخص های بازار مسکن آمریکا ، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا