تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه حرکت نزولی پایدار باشد و قیمت آن در پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ باقی بماند شاهد ظهور محرک های جدید در تشکیل نوسانات نزولی باشیم. با توجه به پترن سقف دو قلو و تحلیل خطوط فیبوناجی پروجکشن سیگنال فروش صادر کند و به ترتیب به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۶ و ۱۲۸۲ کاهش یابد که این حرکت را تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ در چارت پایین نشان داده است.

در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین قیمت جهانی اونس طلا کاملا مشخص است که این پترن سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته است که با کاهش قیمت به پایین خط گردن الگوی نزولی را بیشتر تایید کرده است. بر همین اساس طی هفته های آتی می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد. باید توجه داشت از آنجاییکه قیمت در موج نزولی c قرار دارد، احتمال سقوط بیشتر قیمت آن بعید نیست.

همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در اطراف سطح ۱۲۸۶ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارد و در صورت شکست آن سیگنال فروش با تارگت های نزولی ۱۲۸۲ و ۱۲۷۷ صادر خواهد کرد که این اهداف نزولی را در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

بنابراین برای امروز با حرکات اصلاحی بیشتر قیمت به نرخهای بالا، فرصتهای فروش بهتری ایجاد می شود و برای امروز سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ و پس از آن سطوح ۱۲۹۷ و ۱۳۰۰ می توانند مانع از هر گونه استمرار افزایش قیمت جهانی اونس طلا گردد.

صعود شاخص جهانی دلار آمریکا به نزدیکی بالاترین رقم های ۵ ماه گذشته و خوش بینی فعالان بازار در بازارهای جهانی از خبر توقف جنگ تجاری بین آمریکا و چین موجب کاهش تقاضا برای خرید طلا شده است و از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز به ۸۵۲٫۰۴۱ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

از منظر تحلیل بنیادی عامل اصلی تغییرات قیمت طلا نوسانات ارزش دلار آمریکا است و فروکش کردن ریسک های ژئوپولیتیکی نیز در کاهش قیمت طلا موثر بوده است. دو اقتصاد بزرگ جهان آمریکا و چین نیز از جنگ تجاری جهانی دور شده اند و توافق کرده اند که برای افزایش بیشتر صادرات آمریکا به چین مذاکره کنند و به خاطر همین افزایش خوش بینی ها به رشد اقتصاد جهانی و همچنین گمانه زنی ها در مورد اینکه بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه آینده میلادی دوباره نرخ بهره خود را افزایش خواهد داد موجب شده تا قیمت جهانی اونس طلا تحت فشارهای نزولی قرار بگیرد.

قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد. بنابراین از منظر تحلیل بنیادی در صورتی که ریسک های ژئوپولیتیکی مجددا تشدید نشود، ممکن است قیمت جهانی طلا مسیری نزولی را با تارگت های مشخص شده در چارت پایین طی کند.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا بازار جهانی اونس طلا عمدتاً به نوسانات دلار آمریکا ، بازدهی اوراق قرضه دولتی آمریکا ، صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) ، شاخص های بازار مسکن آمریکا ، سفارشات کالاهای بادوام آمریکا و سخنرانی جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا