تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا گزارش تحلیلی قبلی هنوز معتبر است و پیش بینی می شود در صورتیکه حرکت نزولی پایدار باشد و قیمت آن به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ باقی بماند شاهد ظهور محرک های جدید در تشکیل نوسانات نزولی باشیم.

با توجه به پترن سقف دو قلو و تحلیل خطوط فیبوناجی پروجکشن برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر کند و مجدد به ترتیب به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۸۶ و ۱۲۸۲ کاهش یابد که این حرکت را تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ در چارت پایین نشان داده است.

در نمودار تایم فریم یک ساعته پایین قیمت جهانی اونس طلا کاملا مشخص است که این پترن سقف دو قلو بین روزهای ۲۵ ژانویه و ۱۵ مه ۲۰۱۸ شکل گرفته است که با کاهش قیمت به پایین خط گردن الگوی نزولی را بیشتر تایید کرده است. بر همین اساس طی هفته های آتی می تواند تارگت نزولی ۱۲۴۱ را نمایان سازد.

باید توجه داشت از آنجاییکه قیمت در موج نزولی c قرار دارد، احتمال سقوط بیشتر قیمت آن بعید نیست. صورتجلسه امشب نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) به احتمال زیاد می تواند تا حد زیادی وضعیت آتی را مشخص کند و نشان خواهد داد که کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا تا چند مرحله به افزایش نرخ بهره در سال جاری نزدیک است.

همانطور که در نمودار تایم فریم یک ساعته زیر دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا در اطراف سطح ۱۲۸۶ که بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳۶۶ (بالاترین سطح ۲ ژانویه ۲۰۱۸) قرار دارد و در صورت شکست آن سیگنال فروش با تارگت های نزولی ۱۲۸۲ و ۱۲۷۷ صادر خواهد کرد که این اهداف نزولی را در چارت پایین به وضوح مشخص شده است.

بنابراین برای امروز با حرکات اصلاحی بیشتر قیمت به نرخهای بالا، فرصتهای فروش بهتری ایجاد می شود و برای امروز همانطور که دیروز بدان اشاره شد سطوح مقاومت ۱۲۹۲ و ۱۲۹۴ و پس از آن سطوح ۱۲۹۷ و ۱۳۰۰ می توانند مانع از هر گونه استمرار افزایش قیمت جهانی اونس طلا گردد.

امروز در پی کاهش خوش بینی ها نسبت به حصول توافق تجاری بین چین وآمریکا، بیشتر بازارهای سهام بورس های آسیایی و اروپایی عملکردی ضعیفی از خود نشان دادند و کاهش یافتند و این کمی به افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۹۲ کمک کرده است. ریزش شاخص ‌های سهام پس از آن صورت می‌ گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از پیشرفت مذاکرات اخیر بین چین و آمریکا رضایت ندارد، اظهاراتی که در تناقض با اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا بود که روند مذاکرات را رو به جلو خوانده بود.

در آستانه اعلام گزارش صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا، همه در انتظار واکنش قیمت جهانی اونس طلا هستند و همانند آنچه در نمودار دیده می شود اعلام این خبر می تواند در ادامه حرکت اونس طلا تاثیرگذار باشد.

اگر امشب در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا همراستا با انتظارات بازار در خصوص ادامه ی افزایش نرخ بهره (حداقل سه پله رشد نرخ بهره در سال جاری) و یا به عبارتی تند اعلام شود در نتیجه حرکت نزولی تا سطح ۱۲۸۲ ادامه خواهد داشت و در ادامه نیز احتمال فرود بیشتر تا نرخ ۱۲۷۷ و ۱۲۷۳ و سپس ۱۲۷۰ بوجود می آید.

اما اگر لحن صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا ملایم باشد و هر گونه انتظارات بازار را از روند سیکل افزایش نرخ بهره کاهش دهد، فرصت برای ورود به پوزیشن خرید ایجاد شده و در نتیجه، هدف ۱۲۹۶ و ۱۳۰۰ نمایان می شود.

بنابراین امروز انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا و بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی برای معامله گران دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه نشسنت پیشین بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره و موضع گیری بانک فدرال در خصوص مراحل افزایش نرخ بهره در سال جاری چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا تا حدود زیادی مشخص کند. به همین دلیل در نوشتار های گذشته اهمیت سخنرانی های هفته جاری مقامات و صورتجلسه بانک فدرال را بیشتر از شاخصهای اقتصادی دانستیم. فعالان بازار در چنین شرایط علاقه مند هستند تا بدانند سیاست گذاران بانک فدرال رزرو آمریکا درباره چشم انداز نرخ بهره چگونه می اندیشند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا