تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN8) پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت ۷۱٫۵۳ دلار در هر بشکه به سوی سطح حمایت ۷۰٫۸۸ اصلاح کند و در صورتیکه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به تصحیح بیشتر آن به سطح حمایت بعدی ۷۰٫۲۹ خواهد شد و این در حالی است که در حرکت صعودی تنها شکست سطح مقاومت ۷۲٫۵۰ موجب افزایش دوباره قیمت آن به ترتیب به سطوح ۷۲٫۹۰ و ۷۳٫۲۸ خواهد شد.

انتظارات بازار در خصوص اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در اوایل ماه ژوئن سطح تولیدات خود را افزایش می دهد از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۷۲٫۹۰ (بالاترین سطح دیروز) می باشد. همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۱٫۸۱ قرار دارند.

هر چند از نگاه تحلیل تکنیکال موج افزایشی C از توانایی برای افزایش قیمت به سطوح ۷۳٫۵۳ و ۷۵٫۵۳ برخوردار است اما همانطور که در چارت پایین مشاهده می شود واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) در کوتاه مدت اشاره به تثبیت قیمت پایین سطح مقاومت ۷۲٫۲۹ دارد.

در چارت روزانه نیز همانطور که در مشخص است به احتمال زیاد قیمت نفت خام سبک آمریکا برای مدتی در حدود سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ در نوسان باشد و این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی  (C) آغاز شده از سطح ۴۲٫۰۵ قرار گرفته است.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۲٫۲۹ و نفوذ قیمت به بالای سطح ۷۲٫۵۰ موجب نقض سناریوی نزولی به سطوح ۷۱٫۵۳ و ۷۰٫۸۸ و افزایش قیمت آن به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۷۲٫۹۰ ، ۷۳٫۲۸ و ۷۳٫۵۳ می شود.

با این حال نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطوح مقاومت ۷۳٫۲۸ و ۷۳٫۵۳ احتمال حرکت اصلاحی قیمت آن به سطح حمایت ۷۱٫۵۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) و در صورت شکست آن ادامه ی حرکت اصلاحی قیمت به سوی سطح حمایت ۷۱٫۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) وجود دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۱۸ مه ۲۰۱۸ به میزان ۱٫۳۰۰- میلیون بشکه کاهش داشته است و این در حالی است که قبلا پیش بینی می شد از رقم قبلی ۴٫۸۵۴ میلیون بشکه به میزان ۲٫۸۰۰- میلیون بشکه کاهش یابد.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۴۰۴- میلیون بشکه به میزان ۱٫۵۶۷- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکست سطح حمایت ۷۹٫۲۴ مقداری به نزدیکی سطوح حمایت ۷۸٫۵۲ و ۷۷٫۷۹ اصلاح کند که این حرکت اصلاحی نزولی را عدم توانایی قیمت نفت برنت دریای شمال در رسیدن و شکست سطح مقاومت ۸۰٫۷۵ در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۸۰٫۷۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی آغاز شده از سطح ۶۳٫۱۹ قرار گرفته است. با توجه به واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI به نظر می رسد قیمت نفت برنت دریای شمال مقداری از پتانسیل و قدرت روند افزایشی خود را از دست داده است و این حرکت را اصلاحات مکرر در روزهای ۱۰ مه ، ۱۵ مه و ۱۷ مه و ۲۲ مه در چارت بعدی به وضوح نشان داده است.

در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال نیز کاملا مشخص است که قیمت آن در تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۸۰٫۱۹ نیز ناموفق بوده است و دیروز قیمت هر چند تا سطح ۸۰٫۵۰ بالا آمد اما بلافاصله به نرخهای پایین ۸۰٫۱۳ و ۷۹٫۲۴ عقب نشینی کرد و از این رو احتمال برگشت و اصلاح قیمت آن به سوی سطح حمایت ۷۷٫۸۱ وجود دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۸۰٫۱۳ و پس از آن سطح ۸۰٫۱۹ تشکیل شده اند و تنها شکست سطح ۸۰٫۵۰ (بالاترین سطح دیروز) به معنای شکست کامل و مطمئن سطوح مقاومت ۸۰٫۱۳ و ۸۰٫۱۹ می باشد که می تواند تارگت افزایشی ۸۰٫۷۵ و ۸۳٫۰۰ را نمایان سازد.

در میان مدت و بلند مدت در چارت تایم فریم روزانه نفت برنت دریای شمال بعد از حرکت اصلاحی و نزولی، با توجه به ریسک های ژئوپولیتیک روند اصلی ممکن است دیر یا زود قیمت نفت برنت دریای شمال را به سوی سطوح ۸۷٫۵۷ و ۹۴٫۹۴ برساند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در بالای سطح مقاومت ۷۵٫۶۲ دلار در هر بشکه به وضوح نشان داده است

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن