تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) به ترتیب به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ افزایش یابد و برای باید منتظر ماند و دید قیمت آن موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ می شود یا خیر.

همانطور که می دانیم استفاده از خطوط حمایت و مقاومت میانگین متحرک ابزار بسار مفیدی برای مدیریت ریسک معامله گر محسوب می شوند و با استفاده از همین خطوط در میانگین متحرک امکان شناسایی جهت بازار برای معامله گران فراهم می شود. زمانی که قیمت میانگین متحرک را از پایین به سمت بالا قطع می کند، موقعیت خرید اتخاذ می کند.

اندیکاتور میانگین متحرک ابزار مهم و قوی است و یکی از مهمترین کارایی های این اندیکاتور این است که امکان شناسایی روند را برای معامله گر فراهم می کند. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت کاملاً در بالای سطح ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) تثبیت شده است.

برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ راه را برای صدور سیگنال خرید و رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد کرد و در ادامه، احتمال امتداد تا سطح ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد.

در صورت سقوط، بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در زیر سطح حمایت ۱۲۹۸ موجب شروع حرکت نزولی است و می بایست در سناریوی افزایشی تجدید نظر کرد. باید توجه داشت در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ و قرار گرفتن قیمت در بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه نوسانات افزایشی بازار را بدنبال خواهد شد.

روز گذشته قیمت جهانی اونس طلا به شدت تقویت شد و به بالای سطح روانی ۱۳۰۰ دست یافت و پس از انتشار نامه دونالد ترامپ خطاب به کیم جونگ اون مبنی بر لغو دیدار برنامه ‌ریزی‌ شده برای ۱۲ ژوئن، بازار سهام آمریکا افت قابل توجهی را تجربه کردند و تقاضا برای خرید طلا افزایش یافت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی نامه ای اعلام نمود که مقدمات دیدار رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی که از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود و قرار بود ماه آینده ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود این دیدار تاریخی را به دلیل خشم فراوان و خصومت آشکارا از طرف کره شمالی لغو کرده است.

رئیس‌ جمهور آمریکا با لغو این نشست بار دیگر در طی نامه ی با تهدید به کره شمالی نوشت شما درباره توانمندی‌های اتمی خود صحبت می‌کنید، اما توانمندی ما آن قدر عظیم و قدرتمند است که از خدا می‌خواهم هرگز مورد استفاده قرار نگیرند.  جو روانی حاصل از برهم خوردن برنامه دیدار دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی کیم جونگ اون منجر به ریزش بازارهای سهام آمریکا شد. این جو در ساعات بعدی اندکی تعدیل شد اما نشانه‌ای از حساسیت شدید بازارها به سیاست خارجه آمریکا مخابره شده است که از نااطمینانی های سیاسی موجود در فضای واشنگتن حکایت دارد.

این جمله اولین قانون تجارت طلاست و تاجران این عرصه به نیکی می دانند که خبر های مربوط به جنگ شورش و ناآرامی تاثیر شدیدی بر قیمت این کالا می گذارد و اگر چه این اتفاقات کام ما را تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

تاریخ نشان داده که در شرایط بحرانی و تنش بین کشورها، سرمایه داران مایلند وجوه نقد و اوراق بهادار و دیگر سرمایه های خود را که ممکن است در این وضعیت جز مشتی کاغذ مفهوم دیگری نداشته باشند به چیزی تبدیل کنند که همیشه ارزش ذاتی خود را حفظ می کند و ارزشی صرفا اعتباری ندارد. طلا بهترین انتخاب آنان است. به همین دلیل هنگامی که بوی تنش یا جنگ به مشام سرمایه داران می رسد سریعا سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر می شود و قیمت طلا را به بالا سوق می دهند.

تصمیم کاخ سفید آمریکا برای لغو دیدار ترامپ با کیم ساعتی پس از آن صورت گرفت که کره شمالی تنها سایت آزمایش اتمی خود را نابود کرده است. اختلاف‌ها میان دو کشور در روزهای گذشته شدت یافته و در واکنش به این خبر قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۳۰۰ افزایش یافت و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست سطح مقاومت مهم ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) می شود یا خیر و همانطور که در بالا اشاره شد ممکن است با شکست آن نوسانات شدیدی را به همراه داشته باشد.

افزایش تنش بین آمریکا و کره شمالی از حامیان همیشگی اونس طلا بوده است و در صورت تشدید این موضوع دوباره می تواند حمایت مناسبی را از طلا انجام دهد البته میزان تاثیر و افزایش قیمت برای طلا به عنوان مکان امن سرمایه بستگی به واکنش های بعدی دو طرف دارد.

در واقع مطرح شدن احتمال نشست دو جانبه و همچنین برنامه کره شمالی برای رها کردن برنامه های نظامی هسته ای توانسته بود تا اندازه زیادی خوشبینی نسبت به حل و فصل این بحران جهانی را بالا ببرد اما مانور نظامی مشترک امریکا و کره جنوبی و در ادامه واکنش پیونگ یانگ باعث کمتر شدن خوش بینی ها شده است. همچنین تصمیم دولت آمریکا برای بررسی برنامه و اطلاعات واردات خودرو های سنگین و سواری برای وضع تعرفه های جدید می تواند باعث افزایش تقاضا برای طلا شود  و ممکن است به تنشی شبیه به تنش بر سر وضع تعرفه بر آلومینیوم و فولاد تبدیل شود.

در تقویم اقتصادی امروز جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۱۷:۵۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت و قبل از آن شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۱٫۴- ، رقم قبلی %۲٫۶) و شاخص خالص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۵ ، رقم قبلی %۰٫۱-) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد. لازم به ذکر است شاخص تجدید نظر تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان (پیش بینی بازار ۹۸٫۸ ، رقم قبلی ۹۸٫۸) در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا