تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت عبور از سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) به ترتیب به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند و برای باید منتظر ماند و دید قیمت آن موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ می شود یا خیر.

ادامه بحران سیاسی در ایتالیا موجب نگرانی های زیادی درباره رشد اقتصادی اتحادیه اروپا شده است که همین موضوع امروز باعث افزایش قیمت جهانی طلا از سطح حمایت ۱۲۹۵ تا نزدیکی سطح مقاومت ۱۳۰۷ شده است.

همانطور که قبلا گفته شد استفاده از خطوط حمایت و مقاومت میانگین متحرک ابزار بسار مفیدی برای مدیریت ریسک معامله گر محسوب می شوند و با استفاده از همین خطوط در میانگین متحرک امکان شناسایی جهت بازار برای معامله گران فراهم می شود.

در واقع زمانی که قیمت میانگین متحرک را از پایین به سمت بالا قطع می کند ، موقعیت خرید را باید اتخاذ کرد. اندیکاتور میانگین متحرک ابزار مهم و قوی است و یکی از مهمترین کارایی های این اندیکاتور این است که امکان شناسایی روند را برای معامله گر فراهم می کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت پس از تشکیل یک حرکت اصلاحی به سطح حمایت ۱۲۹۵ در بالای سطح ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) تثبیت شده است و برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ راه را برای صدور سیگنال خرید و رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد کرد.

در ادامه نیز احتمال امتداد تا سطح ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد و در صورت سقوط تنها بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در زیر سطح حمایت ۱۲۹۵ موجب شروع حرکت نزولی به سوی سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۸۶ است. باید توجه داشت در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ و قرار گرفتن قیمت در بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه نوسانات بازار را بدنبال خواهد شد.

از منظر تحلیل بنیادی ادامه بحران سیاسی در ایتالیا موجب نگرانی های زیادی درباره رشد  اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا شده است و این در حالی است که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطوح خود در ۶ ماه و نیم گذشته کاهش یافته است. اگر چه این اتفاقات کام یورو را در مقابل ارزهای اصلی بازار تلخ می کند اما به مذاق طلا خوش می آید و این فلز گرانبها را گران بها تر می کند.

امروز نیز بازار به نوعی دستخوش بحران سیاسی ایتالیا بوده که این مسئله یک از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت جهانی طلا می باشد و از دلایلی بوده که چه سرمایه داران محلی و خرد و چه تاجرانی که در حد و اندازه های جهانی دست به خرید و فروش می زنند و حتی معامله گران طلا را متقاعد کرده تا قسمتی از ثروت خود را به طلا تبدیل کنند تا در صورت بروز بحران همه چیز را از دست نداده باشند.

حتی در سطوح پایین هم این مسئله قابل رویت است و نیازی به داشتن دانش بالای اقتصادی برای درک این مسئله نیست. به عنوان مثال با بالا گرفتن تنش های سیاسی سرمایه داران به سمت طلا هجوم می آوردند و از ترس روزهای وخیم تر مایل اند تا پس انداز های خود را به طلا تبدیل کنند. ایتالیا بعد از آنکه احزاب پوپولیست راست ‌گرای پیروز در انتخابات اخیر نتوانستند با تایید رئیس‌جمهور دولت تشکیل دهند، مجددا درگیر اغتشاش سیاسی شده و اکنون می ‌بایست انتخابات جدید در این کشور برگزار شود.

این هفته گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود.

در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام ، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که واکنش بازار را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، در صورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم ، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

اکنون، گزارش این هفته اشتغال ایالات متحده آمریکا، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای تصمیم جلسه آتی FOMC معین کند. افزایش میزان اشتغال، به رشد اقتصادی تعبیر خواهد شد و این امر به ادامه روند افزایش نرخ بهره تفسیر می شود.

قبل از اعلام شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا اگرچه خبرهای نسبتا مهمی از جمله  ضریب اطمینان مصرف کنندگان، میزان تعدیل خالص خرجکرد PCE و درآمد و مصارف شخصی آمریکا را داریم اما بازار در فضای انتظار بسر می برد و انتظار داریم تا شاخص های اقتصادی اشتغال آمریکا تاثیر بالایی بر بازار داشته باشند.

در واقع جهت بازار بر اساس اخبار اشتغال آمریکا تعیین خواهد شد و به بیان دیگر بازار آماده هضم این اخبار است. بنابراین اخبار متعددی که این هفته در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد.

در این میان، بی شک، اخبار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد. در مجموع قیمت جهانی اونس طلا در یک موج صعودی قرار دارد و به نظر می رسد با توجه به بحران سیاسی ایتالیا چنانچه در حرکت صعودی سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) با قدرت شکسته شود به این رفتار خود ادامه دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا