تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن هنوز در پایین سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) قرار دارد و تنها در صورت شکست آن می تواند به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ افزایش یابد و برای امروز باید منتظر ماند و دید آیا قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ می شود یا خیر.

همانطور که دیروز اشاره شد ادامه بحران سیاسی در ایتالیا موجب نگرانی های زیادی درباره رشد اقتصادی اتحادیه اروپا شده است. همانطور که قبلا گفته شد استفاده از خطوط حمایت و مقاومت میانگین متحرک ابزار بسار مفیدی برای مدیریت ریسک معامله گر محسوب می شوند و با استفاده از همین خطوط در میانگین متحرک امکان شناسایی جهت بازار برای معامله گران فراهم می شود.

در واقع زمانی که قیمت میانگین متحرک را از پایین به سمت بالا قطع می کند ، موقعیت خرید را باید اتخاذ کرد. اندیکاتور میانگین متحرک ابزار مهم و قوی است و یکی از مهمترین کارایی های این اندیکاتور این است که امکان شناسایی روند را برای معامله گر فراهم می کند. برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ راه را برای صدور سیگنال خرید و رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد کرد در غیر این صورت ممکن است به ترتیب به سطوح ۱۲۹۶ و ۱۲۹۲ اصلاح کند.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۱۳۰۷ و ۱۳۱۰ و پس از آن سطح ۱۳۱۶ شکسته شوند در ادامه احتمال امتداد تا سطح ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) به وجود خواهد آمد و در صورت سقوط تنها بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در زیر سطح حمایت ۱۲۹۲ موجب شروع حرکت نزولی به سوی سطح ۱۲۸۶ می شود. باید توجه داشت برای امروز در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ و قرار گرفتن قیمت در بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه نوسانات بازار را بدنبال خواهد شد.

با ادامه ی بن بست و تشدید بحران سیاسی در ایتالیا قیمت جهانی اونس طلا همچنان در پایین سطح ۱۳۰۰ با حمایت های زیادی روبرو است و هنوز هم تمایل برای خرید در پایین آن وجود دارد اما در حال حاضر حرکت خنثی قیمت مابین نرخهای ۱۲۹۲ و ۱۳۰۷ ادامه دارد و صعود قیمت به بالای نرخ ۱۳۰۷ برای تغییر این روند خنثی لازم است.

لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا خواهان برکناری رئیس جمهور این کشور شده است و درخواست رهبر جنبش پنج ستاره که بزرگترین حزب در پارلمان ایتالیا است به دنبال مخالفت سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور این کشور با نامزد احزاب ضدساختار برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی مطرح می شود. پیش از این سرجیو ماتارلا با وزارت پائولو ساوونا، اقتصاددان ۸۱ ساله که به ضدیت با واحد پولی یورو مشهور است، مخالفت کرده بود.

این مساله تا کنون خشم رهبران دو حزب جنبش پنج ستاره و حزب راست افراطی لیگ شمالی را به دنبال داشته است و موجب شد کاندیدای این دو حزب برای نخست ‌وزیری یعنی جوزپه کونته کناره ‌گیری کند. در واقع ایتالیا دوباره به خط بحران و بلاتکلیفی بازگشته است و جدال طرفداران اتحادیه اروپا و اتحادیه گریزان بیش از هفت ماه است که این کشور را در بحران فرو برده است و اختلاف ماتارلا، رئیس ‌جمهور ایتالیا با ائتلاف پوپولیست‌ها بر سر وزیری است که این ائتلاف برای وزارتخانه اقتصاد این کشور انتخاب کرده‌ اند.

ایتالیا بعد از آنکه احزاب پوپولیست راست‌گرای پیروز در انتخابات اخیر نتوانستند با تایید رئیس ‌جمهور دولت تشکیل دهند، مجددا درگیر اغتشاش سیاسی شده است و اکنون باید انتخابات جدید در این کشور در ماه جولای برگزار شود. آشفتگی های سیاسی در ایتالیا ‌و نگرانی ها از اختلافات تجاری آمریکا و چین در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا را در نزدیکی سطح ۱۳۰۰ نگه داشته است و آمار اعلام کرده تهدید وضع تعرفه های ۵۰ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی چینی همچنان به قوت خود باقی است و از سوی دیگر سرمایه گذاران نگران اند که برگزاری انتخابات مجدد در سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو به رفراندومی برای ماندن یا رفتن ایتالیا از حوزه یورو تبدیل شود.

این هفته گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا بشمار می رود. در این میان، بی شک، اخبار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در مجموع قیمت جهانی اونس طلا در یک موج صعودی قرار دارد و به نظر می رسد با توجه به بحران سیاسی ایتالیا چنانچه در حرکت صعودی سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) با قدرت شکسته شود به این رفتار خود ادامه دهد. قبل از اعلام شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا اگرچه خبرهای نسبتا مهمی از جمله  اشتغال بخش خصوصی (ADP) ، شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا، میزان تعدیل خالص خرجکرد PCE و درآمد و مصارف شخصی آمریکا را داریم اما بازار در فضای انتظار بسر می برد و انتظار داریم تا شاخص های اقتصادی اشتغال آمریکا تاثیر بالایی بر بازار داشته باشند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا