تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN8) توانایی استحکام سطح مقاومت ۶۷٫۲۷ دلار در هر بشکه می تواند سیگنال فروش صادر کند و پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به نفوذ قیمت به پایین سطح ۶۷٫۲۷ به ترتیب به سطوح حمایت بعدی ۶۵٫۸۰ و ۶۵٫۳۸ کاهش یابد و در صورتیکه این سطح حمایت نیز شکسته شود منجر به کاهش بیشتر آن به سطح حمایت بعدی ۶۴٫۳۵ خواهد شد.

همانطور که پیشتر گفته شد سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ممکن است در نشست ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸ تصمیم بگیرد برای جبران کاهش عرضه ونزوئلا تولید نفت خود را افزایش دهد و این موضوع منجر به کاهش شدید قیمت نفت در بازار شده است و قیمت تحت فشار احتمال افزایش تولید نفت عربستان و روسیه به منظور جبران کاهش عرضه ونزوئلا قرار دارد.

اخیرا عربستان و روسیه در مورد افزایش یک میلیون بشکه ای تولید اوپک و متحدانش برای جبران کاهش عرضه احتمالی ونزوئلا مذاکراتی را انجام داده اند. از این رو انتظارات بازار در خصوص اینکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن سطح تولیدات خود را افزایش می دهد و همچنین رشد هفتگی موجودی مخازن نفت شل آمریکا از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین سطح ۶۷٫۲۷ می باشد.

همانطور که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود سطح ۶۸٫۲۹ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۱٫۸۱ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و اگر تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا اعمال شود، کشورهای عضو اوپک مجبور هستند نفت بیشتری تولید کنند که این مساله منجر به کاهش شارپی قیمت نفت در بازار جهانی شده است.

همانطور که در چارت پایین مشاهده می شود واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته مک دی (MACD) در کوتاه مدت اشاره به تثبیت قیمت پایین سطوح مقاومت در چارت پایین دارد. در چارت روزانه نیز همانطور که در مشخص است به احتمال زیاد قیمت نفت خام سبک آمریکا برای مدتی در پایین سططوح مقاومت ۶۷٫۲۷ و ۶۸٫۲۹ در نوسان باشد و این سطح ۶۷٫۲۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) آغاز شده از سطح ۴۲٫۰۵ قرار گرفته است.

نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد با توجه به توانایی قیمت در شکست سطوح حمایت ۶۸٫۲۹ و ۶۷٫۲۷ احتمال حرکت نزولی قیمت آن به سوی سطح حمایت  ۶۴٫۳۵ دلار در هر بشکه وجود دارد. اگر وضعیت فعلی کماکان پایدار بماند، احتمال فرود قیمت آن وجود دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۷۵٫۴۵ به ترتیب به نزدیکی سطوح حمایت بعدی ۷۴٫۸۵ و ۷۴٫۵۰ کاهش یابد.

این حرکت نزولی را توانایی قیمت نفت برنت دریای شمال در شکست سطوح حمایت ۷۵٫۶۲ و ۷۵٫۴۵ نمودار بعدی به وضوح نشان داده است. نگرانی ها از احتمال افزایش تولید عربستان و روسیه در کنار رشد تولید آمریکا موجب کاهش شارپی قیمت نفت برنت دریای شمال نیز شده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز ممکن است به دلیل نگرانی از کاهش ذخایر نفتی ونزوئلا ، مجبور به تولید نفت بیشتری شود و این مساله نیز منجر به تثبیت قیمت نفت برنت دریای شمال پایین سطوح مقاومت مشخص شده در چارت بعدی شده است.

کاهش شاخص های سهام و تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا نیز در کاهش قیمت نفت موثر بوده است. شاخص های بورس آمریکا شاهد ریزش بیش از یک درصدی بوده، در حالی که ارزش دلار آمریکا در برابر یورو به بالاترین رقم ۱۰ ماه گذشته رسیده است. باید توجه داشت تقویت ارزش دلار آمریکا موجب گرانتر شدن نفت برای خریدارانی می شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود سطح حمایت ۷۵٫۴۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از موج افزایشی آغاز شده از سطح ۶۳٫۱۹ قرار داشت که با قدرت شکسته شد. با توجه به واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI قیمت نفت برنت دریای شمال پتانسیل و قدرت روند نزولی خود را بدست آورده است و این موضوع را حرکت کاهشی شارپی این چند روز اخیر قیمت در چارت بعدی نشان داده است.

در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال نیز همانطور که دیده می شود احتمال کاهش قیمت آن به سوی سطح ۷۱٫۳۷ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی وجود دارد. از منظر تحلیل بنیادی احتمال افزایش سطح تولید نفت کشورهای عضو اوپک در پی احتمال کاهش تولیدات نفتی ونزوئلا در حال حاضر یکی از دلایل سقوط شارپی قیمت نفت برنت دریای شمال به پایین سطح ۷۵٫۶۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) است.

بدین دلیل در شرایط فعلی حرکت قیمت نفت برنت دریای شمال نزولی است و تثبیت قیمت در زیر سطوح ۷۵٫۶۲ و ۷۵٫۴۵ دلار در هر بشکه روندی نزولی را با هدف های مشخص شده در چارت پایین به همراه خواهد داشت که در نمودار مربوط به قیمت نفت برنت دریای شمال مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن