تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با توجه به نگرانی ها نسبت به جنگ تجاری آمریکا و چین بزودی از سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) عبور کند و در صورت شکست آن می تواند به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ افزایش یابد و برای امروز باید منتظر ماند و دید آیا قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ می شود یا خیر.

استفاده از خطوط حمایت و مقاومت میانگین متحرک ابزار بسار مفیدی برای مدیریت ریسک معامله گر محسوب می شوند و با استفاده از همین خطوط در میانگین متحرک امکان شناسایی جهت بازار برای معامله گران فراهم می شود.

در واقع زمانی که قیمت میانگین متحرک را از پایین به سمت بالا قطع می کند ، موقعیت خرید را باید اتخاذ کرد. اندیکاتور میانگین متحرک ابزار مهم و قوی است و یکی از مهمترین کارایی های این اندیکاتور این است که امکان شناسایی روند را برای معامله گر فراهم می کند.

برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ راه را برای صدور سیگنال خرید و رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد کرد. حرکت صعودی قیمت از سطح حمایت ۱۲۹۵ آغاز شده و هدف، صعود به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ است.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه امروز یا فردا سطوح مقاومت ۱۳۰۷ و ۱۳۱۰ و پس از آن سطح ۱۳۱۶ شکسته شوند در ادامه احتمال امتداد تا سطح ۱۳۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) به وجود خواهد آمد و در صورت سقوط تنها بسته شدن کندل دو ساعته قیمت در زیر سطح حمایت ۱۲۹۵ موجب شروع حرکت نزولی به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۸۶ می شود.

باید توجه داشت برای امروز در صورت شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ و قرار گرفتن کندل دو ساعته قیمت در بالای خط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه (۱۳۰۷) نوسانات افزایشی بازار را بدنبال خواهد شد.

در سایه ی تنش تجاری بین چین و آمریکا دلار آمریکا مقداری ارزش خود را از دست داده و از بالاترین نرخهای ۶ ماه و نیم گذشته به نرخهای پایین کاهش یافته است و قیمت جهانی طلا در بازار نیز بالای سطح ۱۳۰۰ تثبیت شده است و در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۱۳۰۷ است.

در واقع بدنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه امروز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعرفه ‌های وارداتی فولاد و آلومینیوم را علیه هم‌ پیمانان خود کانادا ، مکزیک و اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد، منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا شده است و همین مساله به تقویت قیمت جهانی طلا کمک کرده است.

با نزدیک شدن به زمان اجرایی شدن تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا به ایالات متحده، اروپا نیز تعرفه هایی برای برخی از محصولات وارداتی آمریکا در نظر خواهد گرفت. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم ‌گیری درباره تعیین تعرفه‌های گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم از منطقه اتحادیه اروپا را به روز اول ژوئن موکول کرده است و اکنون مشخص است که آمریکا همچنان بر خواسته خود مبنی بر افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیم اتحادیه اروپا تاکید دارد.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود کاهش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر ارزان تر برسد و در نتیجه تقاضا بالا آمده و قیمت اونس طلا را نیز افزایش می دهد.

نوسانات قیمت جهانی طلا عمدتا تحت تاثیر شرایط ریسک گریزی، اخبار پیرامون اختلافات تجاری بین آمریکا و چین و همچنین امکان برگزاری جلسه بین ترامپ و رهبر کره شمالی است که این عدم قطعیت در بازار قیمت جهانی طلا را فعلا در روندی خنثی و رنج بین سطوح ۱۲۹۲ و ۱۳۰۷ نگه داشته است و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم.

در طی ۲۴ ساعته گذشته این افزایش تنش و جدی‌ تر شدن جنگ تجاری بین چین و آمریکا به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی و افزایش قیمت جهانی طلا منجر شده است. در سایر تحولات روز گذشته، میزان اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه مه با ثبت ۱۷۸۰۰۰ ضعیف تر از پیش بینی های ۱۸۶۰۰۰ اعلام شد و این آمار احتمال کاهش فرصتهای شغلی در بخش غیر کشاورزی در گزارش NFP که فردا اعلام می شود را بیشتر کرده است.

فردا گزارش میزان اشتغال در ایالات متحده آمریکا (NFP) اعلام خواهد شد و مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار اونس طلا به شمار می رود. در این میان، بی شک، اخبار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (پیش بینی بازار ۱۸۸۰۰۰ ، رقم قبلی ۱۶۴۰۰۰ ) توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

در مجموع قیمت جهانی اونس طلا در یک موج صعودی قرار دارد و به نظر می رسد با توجه به بالا گرفتن دوباره نگرانی های تجاری بین آمریکا و چین چنانچه امروز در حرکت صعودی سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) با قدرت شکسته شود به این رفتار خود ادامه دهد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا شاخص تعدیل خالص خرجکرد PCE و درآمد و مصارف شخصی ، مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی و ذخایر موجودی نفت آمریکا اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا