تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLN8) پیش بینی می شود در صورت شکست سطح مقاومت ۶۸٫۶۵ دلار در هر بشکه (بالاترین سطح ۳۰ مه ۲۰۱۸) سیگنال خرید به سطوح ۶۹٫۴۵ و ۷۰٫۱۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) صادر کند و این حرکت را رالی افزایشی دیروز قیمت آن در واکنش به سطوح حمایت ۶۶٫۳۵ و ۶۵٫۸۰ و اخبار بنیادی نشان داده است و این سناریو تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۶۷٫۲۵ تثبیت شده است مورد توجه فعالان بازار نفت قرار دارد.

از منظر تحلیل بنیادی بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۲۵ مه ۲۰۱۸ به میزان ۱٫۰۰۱ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی ۱٫۳۰۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۵٫۷۷۸ میلیون بشکه به میزان ۲٫۲۱۴ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

همچنین اعلام گزارشی مبنی بر آنکه عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر اوپک برنامه ی برای افزایش سطح تولیدات نفت ندارند و همچنان بر کاهش سطح تولیدات خود تا پایان سال جاری متعهد هستند نیز به تقویت قیمت نفت کمک کرده است.

به نظر می رسد تولیدکنندگان بزرگ نفتی آماده هستند تا تنظیمات تدریجی را برای مقابله با کمبود عرضه انجام دهند و به توافقنامه کاهش خود تا پایان سال ۲۰۱۸ همچنان راضی هستند. پیش از این عربستان و روسیه افزایش تولید اوپک و غیراوپک به میزان یک ‌میلیون بشکه در روز برای جبران کسری عرضه نفت ایران و ونزوئلا را مورد بررسی قرار داده‌ بودند که منجر به کاهش شدید قیمت های نفت در بازار شده بود.

سازمان اوپک و متحدانش شامل روسیه و عمان قرار است اواخر ژوئن در شهر وین برای مذاکره درباره توافق کاهش تولید که فعلا مقرر است تا پایان امسال اجرا شود، گفت و گو کنند. از دیشب سرمایه ‌گذاران شروع به گمانه ‌زنی در مورد احتمال عدم افزایش سطح تولید نفت توسط روسیه و عربستان کرده‌اند با این حال تردیدها در این زمینه باقی است و نتیجه نهایی در نشست ۲۲ ژوئن (اول تیر) اوپک مشخص می‌شود.

در حالی که تولید نفت آمریکا در حال افزایش است، از شب گذشته همین گمانه زنی ها از احتمال عدم افزایش تولید نفت عربستان و روسیه، قیمت‌های نفت را افزایش داده است. لازم به ذکر است سطح تولید نفت آمریکا با بیش از ۲۷ درصد افزایش در دو سال گذشته به میزان ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و این کشور در تولید نفت عربستان را پشت سر گذاشته و تنها با روسیه که تولیدی حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز دارد، رقابت می‌ کند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRQ8) پیش بینی می شود قیمت آن با افزایش روبرو شود و به ترتیب به سطوح ۷۷٫۷۹ و ۷۸٫۵۲ افزایش داشته باشد و این حرکت را افزایش شارپی دیروز قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۷۶٫۹۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۲۳٫۶ درصدی) و اخبار بنیادی نشان داده است و این سناریو تا زمانیکه قیمت آن بالای سطح حمایت ۷۶٫۱۰ دلار در هر بشکه تثبیت شده است مورد توجه خریداران بازار قرار دارد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن