تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) به ترتیب به سطوح مقاومت بعدی ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ افزایش یابد و این در حالی است که در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۹۵ منجر به کاهش قیمت آن به ترتیب به سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۸۸ می شود.

خبر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران جهت قیمت جهانی اونس طلا را مشخص خواهد کرد و رفتار نسبتا آرام بازار در روزهای اخیر حکایت از انتظار شدید معامله گران برای خبر امروز دارد.

از این رو برای امروز باید منتظر ماند و دید آیا قیمت جهانی اونس طلا در واکنش به خبر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۳۰۷ می شود یا خیر. استفاده از خطوط حمایت و مقاومت میانگین متحرک ابزار بسیار مفیدی برای مدیریت ریسک معامله گر محسوب می شوند و با استفاده از همین خطوط در میانگین متحرک امکان شناسایی جهت بازار برای معامله گران فراهم می شود.

در واقع زمانی که قیمت میانگین متحرک را از پایین به سمت بالا قطع می کند ، موقعیت خرید را باید اتخاذ کرد. اندیکاتور میانگین متحرک ابزار مهم و قوی است و یکی از مهمترین کارایی های این اندیکاتور این است که امکان شناسایی روند را برای معامله گر فراهم می کند.

برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۰۷ راه را برای صدور سیگنال خرید و رسیدن قیمت به سطوح ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) هموار خواهد کرد و در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۹۵ موجب کاهش قیمت به سطوح ۱۲۹۲ و ۱۲۸۸ می شود.

بنابراین امروز باید بعد از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران منتظر شکسته شدن یکی از این سطوح ۱۳۰۷ و ۱۲۹۵ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از اخبار امروز همچنان در محدوده نوسان خنثی خود در روزهای اخیر مابین خطوط ۱۲۹۲ و ۱۳۰۷ در نوسان است و این رفتار موئد این مسئله است که امروز معامله گران تا پیش از اعلام خبر اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا اعلام این خبر منتظر بمانند.

از سوی دیگر نگرانی ها از وقوع جنگ تجاری که آمریکا از امروز شروع کرده است مجددا بالا گرفته و تقویت ارزش دلار آمریکا در کنار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا که دیروز در بازار اعلام شد قیمت جهانی اونس طلا را فعلا مابین نرخهای ۱۲۹۵ و ۱۳۰۷ قرار داده است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد از امروز تعرفه های آلومینیوم و فولاد آمریکا درباره کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را اعمال می کند. امروز، توجه اصلی بازار به انتشار گزارش اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا  (NFP) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است و انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاده شده در ماه مه ۱۹۰۰۰۰ اعلام شود و میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۲ و نرخ بیکاری آمریکا همانند رقم پیشین %۳٫۹ اعلام شوند.

در این گزارش شاخص های مرتبط با بازار کار اعلام می شوند که مهمترین آنها نرخ بیکاری یا به عبارتی درصد تعداد بیکاران و تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه (به استثنای مشاغلی که در حوزه کشاورزی ایجاد شده است) می باشد که این شاخص تعداد کارکنانی را که چه به صورت پاره وقت و یا تمام وقت در بخشهای خصوصی و دولتی آمریکا مشغول بکار شده و حقوق دریافت کرده اند را معین می کند. این گزارش وضعیت اشتغال را که یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی است نشان می دهد.

علاوه بر این دو مولفه بسیار مهم که همواره مورد توجه بازار بوده اند و واکنش های متعددی را به همراه داشته اند، میانگین کار هفتگی و میانگین درآمد ساعتی نیز از دیگر شاخصهای وضعیت اشتغال است که همگی در اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می شوند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک فدرال رزرو آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره در ماه جاری اقدام خواهد کرد.

از آنجاییکه اعلام تعداد اشتغال در آمریکا موجب تغییر در تمایلات سرمایه گذاران در خصوص رشد اقتصادی آمریکا و چشم انداز نرخ بهره خواهد شد، بازار به دقت به آن توجه خواهد داشت. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، در حدود ۸۸٫۸ درصد احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در جلسه ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ به میزان ۰٫۲۵ درصد دیگر افزایش یابد و از محدوده ۱٫۵۰ – ۱٫۷۵ درصد به محدوده ۱٫۷۵ – ۲٫۰۰ درصد افزایش یابد.

باید توجه داشت هر چند تنش های سیاسی و اقتصادی می تواند تا حدی موجب تقویت قیمت جهانی طلا شود اما افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه جاری میلادی فعلا مانع از رشد بیشتر قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۳۰۷ شده است و برای امروز باید دید در واکنش به اخبار امروز این سطح مقاومت شکسته خواهد شد یا خیر. بهتر است تا خبر امروز صبر کرد تا جهت بازار مشخص گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا